PRESSMEDDELANDE
Tre av fem unga stockholmare är positiva till att porta fossilbilar från City och Gamla stan. Det visar en färsk undersökning från Demoskop. Daniel Helldén (MP) är redo att ändra lagen för att gå väljarna till mötes.
Vägtrafiken står idag för hälften av huvudstadens klimatutsläpp. Det vill Miljöpartiet i Stockholm förändra. Partiet går till val på att minska den totala biltrafiken, och se till att den som finns kvar går på el. Ett första steg är att införa en elbilszon i City och Gamla stan.
– Klimatutsläppen behöver minska snabbare. En elbilszon är ett sätt att motivera fler att välja bort fossilbilen. På köpet får vi en innerstad med lägre buller och friskare luft, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad och toppkandidat till riksdagen.
Nu har Demoskop frågat stockholmarna hur de ställer sig till förslaget. Undersökningen visar att 46 procent av väljarna är positivt inställda till en elbilszon i City och Gamla stan, medan 48 procent är negativa. 6 procent svarar ”tveksam, vet ej”.
– Fossilbilarnas framtid är en polariserad fråga. Vi gröna behöver göra det ännu tydligare för väljarna att en stad utan motorskrän och avgaser är trevligare för alla, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad och toppkandidat till riksdagen.
Bland unga stockholmare är stödet för en elbilszon starkare. I åldersgruppen 18-34 år är 61 procent av väljarna positivt inställda till Miljöpartiets förslag, medan 37 procent är negativa. 2 procent anger alternativet ”tveksam, vet ej”.
– Trenden i Stockholm är glasklar. Klimatengagemanget fortsätter att växa, speciellt bland de som är lite yngre. Fler och fler väljer cykel, kollektivtrafik eller elbil. Vi måste planera för en stad där förbränningsmotorn snart är historia, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad och toppkandidat till riksdagen.
Idag har kommuner möjlighet att införa miljözon klass 3, som tillåter elbilar, gasbilar, bränslecellsbilar och tunga laddhybrider. Någon renodlad elbilszon medger däremot inte lagen. Daniel Helldén (MP) anser att det är hög tid att lagstifta om en fjärde miljözonsklass, som bara tillåter elbilar.
– Stockholm försöker varje dag gå före i klimatomställningen, men tvingas hela tiden stångas mot lagstiftningen. Sverige behöver en modern trafikpolitik och ett tidigare trafikborgarråd i riksdagen, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad och toppkandidat till riksdagen.
Demoskops undersökning gjordes under juni på uppdrag av Miljöpartiet i Stockholms stad. Mätningen omfattar strax över tusen boende i Stockholms stad över 18 år.
https://press.newsmachine.com/pressrelease/view/3-av-5-unga-stockholmare-positiva-till-elbilszon-36676
Tillbaka till startsidan »