Det kan räddas upp till 30 liv per år om alla bilar som är äldre än 20 år skrotas, säger Matteo Rizzi, analytiker på myndigheten.
– Om vi blir av med alla bilar som är före årsmodell 1999 och ersätter de med nyare bilar, från 2010 och framåt, kan vi rädda 30 liv om året.
Trafikverket har tagit upp frågan om att införa en skrotningspremie, för att förbättra trafiksäkerheten. Regeringen och myndigheten vill undersöka om det skulle gå att införa en sådan och på vilket sätt.
Premien kan betalas ut när en person väljer att skrota sin gamla bil och köpa en nyare. Men än så länge finns inga konkreta förslag på, bland annat, hur mycket pengar som skulle betalas ut.
Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, säger att äldre bilar är inblandade vid många dödsolyckor, och att de är osäkrare än nyare bilar.
– Vid de dödsolyckor som sker har en stor andel av bilarna en väldigt låg säkerhetsstandard, med dagens mått mätt. De har till exempel inte bältespåminnare eller antisladdsystem, och de två räddar tillsammans väldigt många liv, säger Maria Krafft.
Behöver inte den här premien vara rätt stor för att folk ska tänka sig att köpa en ny bil?
– Jag tror inte det handlar om att den som har en 15-20 år gammal bil direkt går och köper en ny bil. Jag tror att den personen köper en lite nyare bil och att de som äger den bilen i sin tur byter upp sig. Då får du en kedjereaktion. Då handlar det inte om så mycket pengar för att stimulera den resan, säger hon.
Trafikverket menar att förslaget också skulle leda till en viss minskning av utsläpp av koldioxid.
Det återstår att se om skrotningspremien blir verklighet, men infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) välkomnar förslaget.
– Alla förslag som innebär att vi ökar trafiksäkerheten kommer jag noggrant att gå igenom. För vi måste minska antalet dödade och skadade i trafiken. Det är välkommet med alla förslag, säger han till Ekot.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7368448
Tillbaka till startsidan »