Konferensen Ekotransport fortsätter traditionen med att lyfta fram ett land och dessa ansträngningar att ställa om till hållbar mobilitet. Den här gången har Ekotransports medarbetare besökt Chile, ett vidsträckt land som har all anledning att bygga en transportinfrastruktur oberoende av fossila bränslen. Det handlar då bland annat om att ta kontrollen över den egna litiumreserven och skapa rättvisa kollektiva transporter i hela Chile. I den första av tre analyser berättar Anna Lindén från 2030- sekretariatet om satsnigen på elbussar i Chile.
Flest elbussar i världen, utanför Kina, finns i Chile och framför allt i Santiago- och det är bara början för dagens knappt 500 bussar är tiofalt fler inom några år. Det har skett med stark politisk styrning men utan egentliga subventioner. Huvudmålet är inte att ersätta andra bussar, utan att förtäta staden och få fler att avstå från att ha bil.
Vid årsskiftet 2019-2020 hade marknadsledande BYD sålt 1035 elbussar i Latinamerika; 71 procent av den totala elbussförsäljningen. Kinesiska Futon är avlägsen tvåa medan europeiska tillverkare enbart sålt enstaka eldrivna fordon. Enligt BYD själva ger de elbussar de hittills levererat en årlig utsläppsminskning på 222 ton koldioxid, baserat på en daglig körsträcka på 200 km och att det är en fossildriven dieselbuss som ersätts – båda helt rimliga antaganden i de flesta latinamerikanska storstäder.
Chile och framför allt Santiago är den största marknaden för elbussarna, med 285 enbart från BYD, som levererade sin första 15 december 2018, till operatören Metbus. På ett enda år har elbussarna i Santiago körts 4,5 miljoner kilometer med över 13 miljoner passagerare och över 160 tusen resor mellan ändstationer.
Inför COP25, som i slutändan flyttades från Santiago till Madrid men som Chile fortsatt stod värd för, utlovade den chilenska regeringen att nå 100 procent elektrifiering av landets kollektivtrafik år 2040. Detta inkluderar bussar, linjefordonen ”colectivos” och taxi.
”Vi tror att förutsättningarna finns för att nå målet betydligt snabbare”, säger Tamara Berrios som är landchef för BYD i Chile, och med nuvarande takt är hela Santiagos bussflotta utbytt bara några år in på 2020-talet.
https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/mobilitet/analys-chile-har-flest-elbussar-i-varlden-utanfor-kina/
Tillbaka till startsidan »