Ofta när man diskuterar självkörande bilar kommer diskussionen in på LIDAR. LIDAR är ungefär som RADAR, fast istället för radiosignaler sveper LIDAR runt en laserstråle som skannar av omgivningen. Laserstrålen studsar tillbaka från föremål och genom att mäta tiden det tog för ljuset att komma tillbaka kan man avgöra avståndet till träffytan. Ända sedan de första försöken med självkörande bilar har de blivit nästan synonyma med LIDAR.
Därför är det så kontroversiellt att Tesla valde att som enda bolag utveckla självkörande bilar utan LIDAR. Hur ska bilen förstå sin omgivning utan att ha den detaljerade 3D punktmolnet en LIDAR kan ge? Ovan bild visar hur en självkörande bil med LIDAR på taket ”ser” sin omgivning.
LIDAR har en enorm fördel och en enorm nackdel. Fördelen är att den kan leverera 3D information om bilens omgivningar på ett sätt som är lättförståelig för datorer. De kan på relativt enkelt sätt förstå den data som LIDAR genererar och bygga en förståelse av föremålen runt om bilen. Nackdelen är att LIDAR-sensorer är dyra.
https://transition.meltwater.com/cus/follow/20190802.lpLMsq1ri2.0
Tillbaka till startsidan »