Elbilsnytt

header-banner

Inläst 2021-04-12

Är en elbil rätt för dig? Här är appen som ger svaret

ANNONS

Foto: Mercedes-Benz

Det är många som funderar på att byta till elbil. Men det är också många som känner sig osäkra på om räckvidden är lång nog och hur mycket det skulle kosta. Därför har Mercedes utvecklat en app som gör det lättare att bestämma sig.

Det är lätt att avfärda elbilar för tidigt. Deras relativt höga inköpspris och begränsade räckvidd kan verka avskräckande, men faktum är att ett byte till eldrift i förlängningen kan spara ditt företag både tid och pengar. Men, med det sagt – det är inte alltid en elbil är rätt lösning för just dig. Därför har Mercedes utvecklat en app som gör det lättare att se hur en elbil skulle fungera med dina eller ditt företags rutiner.

Kartlägg: Hur kör du egentligen?

Hur använder du din bil under en vanlig vecka? Hur långt kör du vanligtvis på en dag, och hur mycket räckvidd behöver du i din vardag? Det är inte alltid lätt att hålla reda på detta, och ibland kan man därför tro att man behöver mer räckvidd än vad som egentligen är nödvändigt. Det här vill Mercedes ändra på med appen EQ Ready. Den låter dig på egen hand ta reda på om du kan använda en elbil i din vardag, med hjälp av dina egna data.

När appen är installerad i telefonen kommer den att följa med på dina resor under en veckas tid, och skapar sedan en rapport där det står svart på vitt om du skulle kunna köra på samma sätt med en elbil från Mercedes. Appen berättar också vilken typ av laddinfrastruktur som finns i området där du kört, samt hur mycket energi du hade gjort av med om du kört elbil under veckan. Om det visar sig att en eldriven transportbil från Mercedes skulle passa för dig kan du sedan gå till din närmaste Mercedeshandlare för att få hjälp att välja en bil som passar dig, och prata om finansiering och kostnader.

Läs mer och ladda ned EQ Ready-appen

Räkna ut: Vad kostar en elbil?

Mercedes eldrivna transportbilar eVito och eSprinter kostar från 476.900 respektive 594.600 kronor, plus moms, innan miljöbonusen på 70.000 kr räknas in.Det är mer än vad motsvarande dieselbilar kostar, men det är viktigt att komma ihåg att inköpspriset bara är en del av kostnaden. Det är mycket billigare att köra på elektricitet än diesel. Elbilar har också väldigt låg årlig skatt, och behöver inte alls lika mycket service som dieselbilar.

Läs mer om Mercedes-Benz eldrivna transportbilar

För Mercedes-Benz eldrivna skåpbilar är kostnaden för de fyra första servicetillfällena dessutom inkluderat i inköpspriset. Det gör att de månatliga driftskostnaderna för en elbil många gånger är mycket lägre än för en motsvarande dieselbil, trots att inköpspriset är högre.

I exemplet nedan jämför vi vad en  Mercedes eSprinter kostar per månad, jämfört med en motsvarande Sprinter med dieselmotor under en leasingperiod på 36 månader och 2.000 mil per år. Priserna är exklusive moms.

Modell eSprinter Sprinter 315 CDI
Inköpspris 594.600 kr 424.820 kr
Leasingkostnad* 5.518 kr/mån 3.954 kr/mån
Miljöbonus** 70.000 kr 0 kr
Skatt, år 1–3 360 kr/år 20.173 kr/år
Drivmedel 4,5 kr/mil
(Vid 1,125 kr/kWh)
11,8 kr/mil
(Vid 12 kr/l diesel)
Service 0 kr/mil
(Servicepaket ingår på eSprinter)
1,2 kr/mil
(Räknat på 3 år)
Driftskostnader*** (kr/mån vid 2.000 mil/år) 788 kr 3.841 kr
Totalkostnad (kr/mån) 6.306 kr 7.795 kr
*36 mån. Restvärde 45%, 1:a förhöjd avgift 30%, rörlig ränta.
**Miljöbonusen kan antingen betalas ut kontant, eller räknas in i leasingkostnaden.
***Skatt, drivmedel och service.
Foto: Mercedes-Benz

Som ni ser är elbilen i det här fallet betydligt billigare per månad – trots att inköpspriset och leasingkostnaden är högre.

I övrigt kommer Mercedes eVito och eSprinter att fungera på precis samma sätt som sina dieseldrivna syskon. De ser likadana ut och har lika stora lastutrymmen. Skillnaden är att de går tystare, aldrig behöver tankas och att de har noll lokala utsläpp. Det i sig kan vara värdefullt, eftersom det i vissa offentliga upphandlingar faktiskt är ett krav. Det är heller ingen dum PR åt företaget, och miljözoner kommer aldrig mer vara ett bekymmer.

Mercedes eVito har en räckvidd på upp till 143 km vid blandad körning, medan den större eSprinter går upp till 162 km med det stora batteripaketet (tillval). eSprinter kan också snabbladdas med 80 kW, vilket gör att den kan laddas från 10–80 procent på omkring 25 minuter.

Boka en provkörning online

Tekniska data:

Modell eVito Skåp eVito Tourer eSprinter
(3 batterier)
eSprinter
(4 batterier)
Drivlina Framhjulsdrift Framhjulsdrift Framhjulsdrift Framhjulsdrift
Max antal sittplatser 3 9 3 3
Lastvolym 6/6,6 m³ 0,99/1,39 m³ 11 m³ 11 m³
Räckvidd, stad 145–180 km 365–552 km 114–140 km 158–181 km
Räckvidd, blandad 123–143 km 302–378 km 90–123 km 126–162 km
Förbrukning, blandad 28,3–32,7 kWh/100km 26,5–32,0 kWh/100km 32,9–43,3 kWh/100km 33,7–42,8 kWh/100km
Batterikapacitet (användbar) 41 (35) kWh 100 (90) kWh 41 (35) kWh 55 (47) kWh
CO2-utsläpp 0 g/km 0 g/km 0 g/km 0 g/km
Laddtid AC (10–100%) 6h 10h 6h 8h
Laddtid DC (10–80%) – 45 min 20 min 25 min
Frånpris exkl. moms 476.900 kr 617.300 kr 594.600 kr 670.600 kr
Månadskostnad inkl. service, exkl. moms* Från 4.435 kr Från 5.729 kr Från 5.519 kr Från 6.219 kr
*Finansiell leasing via Mercedes-Benz Finans, 36 mån, 6 000 mil, restvärde 45% 1:a förhöjd avg. 30%, rörlig ränta (feb 2021), inkl. Integrerat Servicepaket och leasingavgift. Exkl. moms. Reservation för sedvanlig kreditprövning.

Läs mer om Mercedes-Benz eldrivna transportbilar

 

Denna artikel är automatgenererad och hämtad med RSS, läs hela orginalartikeln här:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/partner/20210112/ar-en-elbil-ratt-for-dig-har-ar-appen-som-ger-svaret/

Tillbaka till startsidan »

 

Annons
Orust Engineering ZAPPI sidebanner
eCarExpo 2021 Recharged sidobanner
Nollzon standing banner
BMW i3s sidobanner
  • Hem
  • Elbil/El-MC/Elmoped
  • ElBuss/ElBud/ElTaxi
  • Laddinfra/Energi
  • Elbåtar/Hav
  • Avgaser/Miljö
  • Dagens Dumhet
  • Elbilsbloggar
  • Om elbilsnytt.se
  • Hem
  • Elbil/El-MC/Elmoped
  • ElBuss/ElBud/ElTaxi
  • Laddinfra/Energi
  • Elbåtar/Hav
  • Avgaser/Miljö
  • Dagens Dumhet
  • Elbilsbloggar
  • Om elbilsnytt.se

Copyright © 2022 — Elbilsnytt • All rights reserved. • Layout & Design e-advert • Logga in