Elbilsnytt

header-banner

Inläst 2020-03-15

Batterier med bara plus

Framtidens batteri väntar kanske bara runt hörnet. Med betydligt högre kapacitet och till avsevärt lägre kostnad. Om – eller när – det kommer ut på marknaden kan mycket förändras i grunden för alla maskintillverkare.

Mercedes och IBM har gjort gemensam sak i jakten på morgondagens energilagringsutmaningar. De håller under mycket hysch-hysch på att utveckla ett batteri som inte är beroende av den dyrbara och sällsynta metallen kobolt, utan i stället av råvaror som finns i vanligt havsvatten.

Vilka dessa är har dock inte avslöjats ännu. Men enligt IBM är det tre ämnen som aldrig tidigare kombinerats i ett batteri.

Kan förändra allt

Batteriet ska också gå att ladda upp till 80 procent av sin kapacitet på bara fem minuter, enligt uppgifter som IBM släppt. Det uppges också vara mindre brandfarligt, betydligt billigare att producera och betydligt mer energitätt och energieffektivt (innehåller alltså mer Wh per kubikdecimeter och ger mer energi jämfört med vad som krävs för att ladda det) jämfört med litiumjonbatterier.

Om batteriet håller det vad det lovar, och om det kommer ut på marknaden, har det potential att förändra marknaden för batteridrivna fordon rejält.

Även om det i så fall sannolikt först introduceras för bilmarknaden kommer olika typer av tunga fordon att ha minst lika stor nytta av dem. Om inte ännu mer.

Laddat på en kafferast

Datajätten skriver att tester visar att batteriet har en lång livslängd vilket gör det lämpligt för energilösningar där livslängd och stabilitet är en viktig faktor.

Förhållandevis små, men energitäta och billiga, batterier gör det möjligt för maskinförare att ha dagsbehovet av energi i ett par behållare, kanske inte större än en vanlig jeepdunk. Eller ladda sitt arbetsfordon på mindre än en kafferast.

Kobolt

Atomnummer 27. Under 2019 ökade koboltförsäljningen med 34 procent jämfört med året innan. De fem största köparna stod för 78 procent av de totalt 14 400 ton som såldes av metallen som framför allt bryts i Kongo-Kinshasa som plågats av ständiga konflikter under 2000-talet som till stor del beror på att många vill ha kontroll över områdena rika på naturtillgångar. Källa: Ny Teknik

 

Denna artikel är automatgenererad och hämtad med RSS, läs hela orginalartikeln här:

https://www.atl.nu/teknik/mercedes-och-ibm-haller-pa-att-ta-fram-ett-batteri-med-bara-plus/

Tillbaka till startsidan »

 

Annons
Nollzon standing banner
Orust Engineering ZAPPI sidebanner
  • Hem
  • Elbil/El-MC/Elmoped
  • ElBuss/ElBud/ElTaxi
  • Laddinfra/Energi
  • Elbåtar/Hav
  • Avgaser/Miljö
  • Dagens Dumhet
  • Elbilsbloggar
  • Om elbilsnytt.se
  • Hem
  • Elbil/El-MC/Elmoped
  • ElBuss/ElBud/ElTaxi
  • Laddinfra/Energi
  • Elbåtar/Hav
  • Avgaser/Miljö
  • Dagens Dumhet
  • Elbilsbloggar
  • Om elbilsnytt.se

Copyright © 2023 — Elbilsnytt • All rights reserved. • Layout & Design e-advert • Logga in