Laddoperatörernas olika appar och taggar krånglar till laddning och betalning vid publika snabbladdningsstationer.
Många elbilsförare upplever också att det är svårt att få en komplett bild över tillgängliga laddare då operatörernas olika appar endast omfattar de egna laddstationerna. Det gör det onödigt omständigt att hitta laddare och betala för laddning.
– Avsaknaden av ett enhetligt betalsystem upplevs som ett problem av många elbilsförare. Fortum har sin dongel, Incharge har ett eget laddkort, likaså E.ON och Bee har unika RFID-kort för betalning, säger Gordon Strömfelt, specialist på elbilar och laddinfrastruktur på teknikkonsulten Engineering Force.
– Dessutom har operatörerna olika affärsmodeller, vissa tar betalt per minut medan andra tar betalt per kWh. Det förekommer också fast pris för att ladda oberoende på hur länge eller hur mycket energi man laddar.
De olika prissättningarna gör att kostnaden för att snabbladda en elbil kan variera så mycket som 2-5 kr per kWh.
Att det är dyrare än att ladda hemma är helt naturligt då man betalar för en tjänst som nyttjas när elbilen behöver laddas utöver normal nattladdning, anser Gordon Strömfelt, men att inte kunna jämföra drivmedelspriser mellan olika operatörer på ett överskådligt sätt är inget som en normalbilist skulle acceptera.
– Det måste vara enkelt att hitta laddare och smidigt att betala. Det är oerhört viktigt för att inte skapa mentala hinder för fler att satsa på en elbil vid nästa bilköp.
http://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/betalkrangel-skapar-ilska-bland-elbilister/
Tillbaka till startsidan »