Elbilsnytt

header-banner

Inläst 2019-05-29

Boring Race

Wanna race? pic.twitter.com/zDNpdsdHaM

— The Boring Company (@boringcompany) 24 maj 2019

The Boring Company har släppt ovan video om deras första testtunnel i Los Angeles. Två bilar ska åka två kilometer, den ena på allmänna vägar den andra i tunneln. Trots helt vanlig trafik, ej rusningstrafik tog det 4:45 minuter för vanliga bilen att åka sträckan – men endast 1:36 minuter för bilen i tunneln.

BoringTunnelOld

När tunneln först visades upp i december i fjol var den så ojämn i golvet att bilarna som skjutsade folk på eventet fick köra med max 50 km/h ändå var åkturen så skakig att många blev besvikna. Det var inte alls ”susa fram i underjorden” utan mer ”skaka som på tjälskadad väg”. Nu har Boring Company fixat ny beläggning i tunneln så bilen kan åka med drygt 200 km/h maxhastighet utan större skakningar. Susa fram i underjorden.

En annan besvikelse i december var de extra stödhjulen som behövdes monteras på bilarna för att kunna åka i tunneln. De skulle göra att bilen liksom studsade fram mellan tunnelväggarna och höll kursen. Förutom att de var hiskeligt fula gjorde de också att bilarna skulle vara tvungna specialutrustas innan de kan åka i tunneln. Många undrade varför Tesla övergav originalidén med slädar bilarna kör upp på och sedan fraktas på.

BoringTunnel2

Nu har Tesla istället asfalterat golvet i tunneln och målat vita linjer som autopiloten följer. Bilen åker själv, på egna hjul, guidade av autopiloten. Inga slädar, inga stödhjul behövs, bara helt vanliga Teslor. (Vilket dock fortfarande begränsar tunnlarnas målpublik till enbart Teslaägare – men det kanske kommer bli en försäljningsargument i framtiden? ”Köp en Tesla så slipper du rusningstrafiken”)

The Boring Company gjorde misstaget att visa upp sin testtunnel alldeles för tidigt. Innan de löste hur bilarna skulle åka i tunnlarna. Skakiga färden som bjöds genom den då precis färdiga tunneln i december avskräckte alldeles för många. Skulle de väntat och kört eventet nu istället skulle åkupplevelsen blivit helt annorlunda, mer i linje med Elons ursprungliga vision och entuasmerat folk mer.

Vissa försökte förlöjliga det nu släppta videoklippet genom att hävda oj, Elon behövde bara investera $10 miljoner för att kapa restiden med tre minuter – men då har man inte fattat själva poängen.

Dels var The Boring Company snälla och jämförde restiderna under vanliga trafikkonditioner. De där fyra minuterna kunde lätt ha blivit fjorton om ordinarie bilen skulle åkt under rusningstrafik. Dels kommer framtida tunnlar bli mycket längre än dessa knappa två kilometer. Mycket av resan gick åt att accelerera och bromsa in bilen i tunneln, den kunde inte åka 200 km/h hela vägen.

Men framför allt är tunnlarna som att dra Autobahn kors och tvärs våra städer. Låt oss leka med tanken att vi bygger en Boring Company tunnel under Stockholm, mellan Kista och Skärholmen. Idag tar en resa mellan dessa förorter runt 20 minuter – när det inte är rusningstrafik, för då kan det lätt ta en timme eller mer. Med en Boring Company tunnel skulle samma resa ta fem minuter. Dag som natt, vanlig- eller rusningstrafik.

Men hur kan Boring Company undvika att det inte blir rusningstrafik i tunnlarna också?

Förbifart Stockholm som håller på att byggas är tänkt att ha ungefär samma sträckning som vårt exempel ovan. Den kommer avlasta E4 som idag åker genom Stockholm. Alla som ska från någon av de norra förorterna till någon av de södra kommer ta samma tunnel.

Idén med The Boring Company är att borra så billiga tunnlar att istället för en enda som går från A till B ska man till samma pris kunna bygga massor med tunnlar som går mellan många olika ställen. Så i Stockholm skulle vi få flera tunnlar som åker direkt mellan olika förorter. Så istället för att alla tar en och samma tunnel tar man just den tunneln som passar ens färdväg bäst. Då blir det mindre trängsel i var och en av tunnlarna. Det är som om vi istället för en enda förbifart byggde tysk Autobahn med fri fart mellan varenda förort kring staden.

Många jämför också The Boring Companys tunnlar med tunnelbana. Men den jämförelsen haltar också av samma anledning. Stockholms tunnelbanesystem är utformad så att du på snabbast möjliga sätt ska kunna fraktas till Sergels Torg. Men vad ska du göra där? Du som ville till Kista egentligen. Det blir trängsel och ”rusningstrafik” även i tunnelbanan för att alla är tvungna att ta omvägar de egentligen inte vill åka till för att komma dit de vill. Med The Boring Company kommer staden vara nersållad av tunnlar kors och tvärs så var du än är kan du åka en direkttunnel till Kista utan att först behöva åka till T-Centralen och byta. Förutom att det blir bekvämare för de resande kommer även trafiken finfördelas mellan många alternativa resvägar så man undviker belastningstoppar.

För att kunna få till det måste priset och byggtiden för tunnlar decimeras så det blir ekonomiskt försvarbart att bygga massa mindre tunnlar istället för fåtal stora. Det är just det The Boring Company försöker uppnå.

 

Denna artikel är automatgenererad och hämtad med RSS, läs hela orginalartikeln här:

https://transition.meltwater.com/cus/follow/20190802.SMrfz4GVhc.27

Tillbaka till startsidan »

 

Annons
Nollzon standing banner
Orust Engineering ZAPPI sidebanner
  • Hem
  • Elbil/El-MC/Elmoped
  • ElBuss/ElBud/ElTaxi
  • Laddinfra/Energi
  • Elbåtar/Hav
  • Avgaser/Miljö
  • Dagens Dumhet
  • Elbilsbloggar
  • Om elbilsnytt.se
  • Hem
  • Elbil/El-MC/Elmoped
  • ElBuss/ElBud/ElTaxi
  • Laddinfra/Energi
  • Elbåtar/Hav
  • Avgaser/Miljö
  • Dagens Dumhet
  • Elbilsbloggar
  • Om elbilsnytt.se

Copyright © 2023 — Elbilsnytt • All rights reserved. • Layout & Design e-advert • Logga in