På måndag drar Volkswagen igång tillverkningen av ID.3 i sin nya elbilsfabrik i tyska Zwickau. Detta för att kunna dra igång de första leveranserna till europeiska kunder direkt efter årsskiftet.
2020 fasas nämligen EU:s nya tuffa utsläppsregler in som kan ge flera biltillverkare höga böter om de inte uppfyller de nya avgaskrav som begränsar de sålda bilarnas genomsnittliga koldioxidutsläpp till max 95 gram per bil och kilometer.
Den självklara strategin som Volkswagen valt för att undgå böter är att trycka ut mängder av nya elbilar redan från dag 1 nästa år. Detta för att obehindrat kunna fortsätta att producera och sälja sina mest lönsamma modeller – stora bränsletörstiga stadsjeepar! Ju fler SUV:ar som säljs desto fler nollutssläppsbilar – dvs rena elbilar måste Volkswagen sälja för att kompensera SUV:arnas höga CO2-utsläpp.
Man kan likna biltillverkarnas balansgång mellan klimatvidriga stadsjeepar och rena elbilar som sin egen form av klimatkompensation. Men att sälja mer elbilar är inget mål i sig, det verkliga målet är att undgå böter på många miljarder.
https://www.svd.se/branslehungriga-suvar-ska-sakra-gron-omstallning
Tillbaka till startsidan »