INSÄNDARE
Helt uppenbart krävs det en del utveckling innan elflyget blir aktuellt men jag ser tveklöst fördelen med elmotorer i flygsammanhanget samt ser småflyget som den mest effektiva och miljövänliga transporten i ett glesbygdsland.
Att vi behöver jobba fram ett annat sätt att få energin upp i luften än jetbränsle är det ingen tvekan om, om det sedan blir batterier eller bränsleceller (som bland annat Airbus kommit rätt långt med) eller en helt annan lösning återstår att se.
Syftet med artikeln, ”En Bolinder Munktell kommer aldrig att bli en Tesla”, vlt.se den 20 januari, var dock egentligen att uppmärksamma rullstoppningens konstanta försök att vilseleda västeråsaren med halvsanningar och fakta ryckt ur sitt sammanhang samt alla försök att sälja egna ideologiska åsikter som verklighetsbaserad fakta.
Om vi tar några exempel:
1) Svaret på elflyg-artiklen (”Kommersiellt elflyg är långt borta”, vlt.se den 21 januari): Trots de många sifferlekarna (som i sig säkert är rätta och korrekta) nämns inte aerodynamik. Visst har flyg, som alla föremål, ett luftmotstånd. Dock påverkas detta av luftens lägre densitet på höjd. Det som inte nämns alls är det inducerade motståndet som uppstår så snart en vinge producerar lyftkraft och som avtar med högre hastighet.
Kolja Gilli
https://www.vlt.se/artikel/debatt-prata-med-oss-som-jobbar-inom-verksamheten
Tillbaka till startsidan »