På tidningen ETC ledarsida, skriver Anna Ljungström att ett samhälle som fokuserar på bilar, särskilt i tvåtonsklassen, aldrig kan vara klimatsmart.
Enligt Internationella Energiorganet (IEA) var det bara de törstiga SUV:arna som ökade utsläppen under pandemiåret 2020. Trenden med ökade utsläpp inleddes för ett decennium sedan och på bara 10 år antalet stadsjeepar ökat från knappt 50 miljoner till mer än 280 miljoner idag. Det har gjort att avgasutsläppen från världens SUV:ar nästan trefaldigats på denna tid. SUV:arna har mellan 20 och 30 procent högre bränsleförbrukning än vanliga bilar och utsläppen är nu jämförbara med sjöfartens hela klimatpåverkan, containertrafik och oljetankers inkluderat.
För Sveries del så så har andelen bilar som väger mer än 2 ton fördubblats mellan 2010 och 2018, enligt en granskning av SVT Nyheter.
Samtidigt vill bilindustrin få oss att tro att de minskar sin klimatpåverkan genom ökad försäljning av elbilar och laddhybrider. Sanningen är istället att elbilarna blir totalt överkörda av de bränsletörstiga SUV:arn då IEA:s data visar att stadsjeeparnas ökade klimatpåverkan äter upp alla andra utsläppsminskningar inom bilindustrin.
Inte ens laddhybrid-SUV:arna är bra för klimatet då de upprätthåller samhällets oljeberoende.
Ytterligare exempel på hur bilindustrin mörkar laddhybridernas miljöpåverkan är Naturskyddsföreningens granskning av oreglerade utsläpp från bilarnas bränslevärmare. Avslöjandet visar att de populära laddhybriderna från Volvo och Volkswagen släpper ut långt mer koldioxid än vad utsläppsgränsen för miljöbilar i bonus-malus-systemet tillåter.
Vintertid spyr laddhybridernas bränslevärmare ut orenade kolväten och partiklar i parkeringshus och på garageuppfarter, så gott som varje morgon innan bilarna tyst rullar iväg till dagis, skola och arbete.
Ta del av hela Anna Ljungströms mycket läsvärda ledare på ETCs websida via länken nedan
https://www.etc.se/ledare/det-ar-dags-att-syna-bilindustrins-bluffmetoder
Tillbaka till startsidan »