Före årets slut kommer Deutsche Post, DHL, att lämna sitt engagemang i den eldrivna distributionsbilen Streetscooter, vilken tillverkas i två längder. Dessutom finns en eldriven Streetscoter-version av Ford Transit, vilken monteras av Ford i Köln.
Vi har alltid sagt att vi inte har planerat att bli en biltillverkare, säger DHL:s vd Frank Appel. En fortsatt satsning på biltillverkning utan en samarbetspartner passar inte in i vår långsiktiga strategi. Tillverkningen var inte ekonomiskt försvarbar. DHL har försökt, men inte kunnat hitta en köpare, även om det för ca ett halvår sedan var långt gånget med den kinesiska biltillverkaren Chery.
Streetscooter bildades 2010 som ett forskningsarbete vid universitetet i Aachen. Mot slutet av 2014 levererades de första bilarna och DHL köpte företaget som ett helägt dotterbolag för att säkerställa sitt behov av eldrivna distributionsbilar. 2016 tillverkade man 2 000 bilar årligen och från 2018 utökades tillverkningen till 10 000 bilar och planerna var att bygga 20 000 bilar årligen. Bilarna tillverkades vid fabriker i Aachen och Düren.
Tack vare Streetscooter har DHL fram tills nu förfogat över en av de största eldrivna distributionsbilslottorna i världen. Inga nya order av Streetscooter kommer dock att tecknas, men DHL fortsätter med sin existerande flotta av elbilar och beställda Streetscoter kommer att levereras året ut. Därefter kommer DHL att köpa framtidens eldistributionsbilar från andra tillverkare. DHL:s målsättning att köra helt fosilfri distribution 2050 kvarstår.
Om Streetscoter kommer att leva vidare i annan regi eller läggas ner helt framgår inte.
Christer Andersson
Den stora logistikmässan Logimat i Stuttgart som skulle ha ägt rum i Stuttgart 10 – 15 mars ställer in. Hannovermässan med stor logistikdel skjuts upp till i juli i år.
Hyrorna för logistiklokaler ser ut att ligga still eller kommer till och med att sjunka i vissa delar av landet. Det menar fastighetsrådgivaren Colliers som publicerat sin årliga rapport. Orsaken är alla de nya logistiklokaler som byggs i olika delar av landet.
Före årets slut kommer Deutsche Post, DHL, att lämna sitt engagemang i den eldrivna distributionsbilen Streetscooter, vilken tillverkas i två längder. Dessutom finns en eldriven Streetscoter-version av Ford Transit, vilken monteras av Ford i Köln.
Elektrifieringen av motorvägen mellan Västerhaninge och Nynäshamn är en del av Trafikverkets nationella plan och kan bli en av de första permanenta elvägarna i världen.
Mälarhamnar och Stockholms Hamnar har inlett ett samarbete för att öka inlandssjöfarten i Mälardalen. Framför allt gäller det en satsning på pråmtrafik för gods som ska avlasta vägarna.
Svenskarna handlar allt mer av sin mat via nätet och efterfrågar fler leveransalternativ, gärna hämtskåp. De ska helst finnas nära hemmet, vilket sätter fokus på så kallade hubblösningar, enligt hämtskåpsleverantören Strongpoingt.
Spridningen av coronaviruset utanför Kina gör att en del bedömare fruktar att de globala försörjningskedjorna kommer utsättas för större påfrestningar än vad man tidigare antagit. Virusutbrottet har tvingat fabriker att stänga i Sydkorea, från Europa rapporteras om risk för brist på tomcontainrar.
Det statliga finska postföretaget Posti tar nya tag med kontraktslogistik i Sverige och tänker köpa Aditro Logistics, landets tredje största företag på området.
Det är Ekmans Maskin i Norrköping som har tagit över agenturen för Cesab. Samtidigt blir Skånetruck, som ombildats efter konkursen, återförsäljare av truckar från Jungheinrich.
Mathem har tecknat ett avtal med Logistic Contractor om att bygga ett nytt lager på 32 000 kvm i Larsboda i södra Stockholm som man sedan ska hyra. De politiska besluten om anläggningen är ännu inte tagna.
Stockholms Hamnar har kommit överens med Nådendals Hamn och rederiet Finnlines om att söka EU-bidrag till bland annat en automatisk förtöjningsanordning, auto-mooring, samt ett nytt passagerartorn i Kapellskär. Hamnen rustar sig för Finnlines nya stora ropaxfartyg i Superstar-klassen.
Stockholmsbaserade Prime Penguin ger e-butiker en möjlighet att minska transportkostnader och korta frakttider genom att lägga satellitlager närmare kunderna. I samarbete med Elanders utsträcks nu denna tjänst till andra sidan Atlanten.
E-handeln ändrar förutsättningarna på marknaden och centraliseringen av distributionen har gått allt längre. Nu har kanske leveranstätheten blivit så stor att det blir mer effektivt att börja decentralisera? Lokala ”lagerbutiker” kan vara en utvecklingsväg menar logistikkonsulten Joakim Waern. Artikeln har tidigare varit publicerad i tidningen Transportnytt och kan nu läsas HÄR.
Ikea har automatiserat sin enhet för postpaket i Torsvik utanför Jönköping. Med den nya automationslösningen kommer Ikea kommer att kunna korta leveranstiden till 1-2 dagar för 90 procent av kunderna i Sverige.
Containerrederierna fortsätter dra in transportkapacitet från Kina och börjar förhandla om hur man ska hantera efterfrågetoppen som väntas efter viruskrisen. Samtidigt skjuter priserna på flygfrakt i höjden.
Slutkampen för den första pilotinstallationen av Sveriges första elväg står mellan sträckningen Hallsberg-Örebro och en del av Nynäsvägen, söder om Stockholm. WSP har nu fått Trafikverkets uppdrag att göra vägplaner.
Toyota Material Handling i Europa (TMHE) byter vd. I april tillträder Ernesto Domínguez, idag chef för Toyota MH:s franska försäljningsbolag. Den nuvarande vd:n Matthias Fischer har lämnat sina operativa uppgifter i bolaget.
E-handeln ökade med 13 procent förra året. Största varugruppen är fortfarande kläder och skor, men apoteksvaror växer snabbast. Det framgår av Postnords E-barometer som presenteras tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research.
Resultatet är bättre än fjolårets, men förlusterna fortsätter för Green Cargo. Däremot har godstågen blivit något punktligare och trafiksäkerhetsindex förbättrats.
Truckgaffelföretaget Booforge Steel har flyttat in i ett 1600 kvm stort lager i Karlskoga. Det rymmer 4000 gafflar med kapacitet för 1 ton och uppåt. Booforge Steel köptes av Cascade för ett drygt halvår sen.
https://transportnytt.se/nyheter/dhl-drar-ur-kontakten-for-streetscooter
Tillbaka till startsidan »