Empiriska fältstudier utförda av tidningen Auto Motor & Sport visar att kostnaden för service varierar stort mellan olika bilmodeller under bilarnas första 6.000 mil. AMS gör stor sak av att servicen för Bentley kostar nästan 60.000 kr och kring 40.000 kr för flera Porschemodeller – något som sannolikt inte upprör ägarna till dessa bilar nämnvärt. Vidare konstateras att ”Volvo ligger generellt sett bra till med servicekostnader på 10.000 kronor eller strax över” (ett spann på 9.800 – 15.300 kr för de 17 olika Volvo-modellerna). Artikeln avslutas med att ”Eldrivna Volkswagen e-Golf sticker ut med väldigt låg servicekostnad (drygt 6.000 kronor). Flera Opelmodeller ligger också bra till.”
Den sista meningen fångade givetvis mitt intresse (inte på grund av Opels billiga service) då elbilen e-Golf var bland de billigare bilarna av totalt 103 testade bilar.
Bryter man ut de renodlade elbilarna och jämför med samma bilmodell i fossilt utförande så ser man tydligt att avsaknad av förbränningsmotor gör servicen avsevärt mycket billigare. VW Golf är representerad i studien med e-Golf och Golf 1,4 TSI (bensin) samt Golf GTE och Hyundai Ioniq är med både som ren elbil och som hybrid utan sladd.
Tesla Model S kan med lite god vilja jämföras mot Mercedes E220d och Audi A8 4,2 TDI som trots att det är olika biltillverkare ger en intressant indikation. Tesla Model X har tyvärr ingen motsvarighet i AMS sammanställning.
Vid en enkel jämförelse i tabellen ovan så går det att utläsa att mellan 33% och 56% av servicekostnaden försvinner då man slipper byta oljefilter, olja och luftfilter på den förbränningsmotor som rena elbilar saknar!
Servicekostnaden för laddhybrider visar ett mer splittrat resultat beroende på bilmärke. För Volvo XC60 skiljer bara 6 kr mellan service för T5 AWD och T8 Twin Engine AWD och Kia Optima i laddhybridutförande är faktiskt 761 kr billigare att serva än Optima med endast bensinmotor. Volkswagen däremot gör ett ordentligt påslag för sina laddhybrider med 4.308 kr för Golf GTE och hela 4.936 kr för Passat GTE. Det ser nästan ut som att VW tar betalt för två separata servicear – en fossilservice och en elbilsservice.
Det är lite synd att Auto Motor & Sport helt missar nyhetsvärdet i att en elbilsservice kan kosta så lite som 40-60% av servicen för motsvarande bensinbil. Ytterligare intressant är att Volkswagen har ett ordentligt påslag på upp till 60% för servicen på sina laddhybrider medan andra biltillverkare inte tar något extra betalt alls!
När jag gjorde min första Leaf-service i april 2013 kostade det 3.136 kr men i september 2017 kostade samma årsservice bara 2.500 kr vilket är ca 50% av motsvarande service för en bensindriven Nissan. Det kan ändå tyckas en smula dyrt med tanke på att det endast ingick byte av kupéfilter samt kontroll av bromsar och batteristatus.
https://blixtgordon.wordpress.com/2018/03/05/elbilar-mycket-billigare-att-serva/
Tillbaka till startsidan »