I samband med att elektrifieringen av busstrafiken skjuter fart i Italien har två kontinentala busstillverkare fått sina första beställningar på elbussar till den italienska marknaden. Det är spanska Irizar, som i Sverige är mest känd för sina turistbussar, samt holländska VDL som också har haft betydande framgångar med sina elbussar i Sverige och övriga Norden.
Lokaltrafiken i den norditalienska staden Genua, ATM Genoa, har beställt fjorton fullelektriska stadsbussar med tillhörande laddutrustning från Irizar. Bussarna är 10,8 meter långa Irizar ie med en batterikapacitet på 350 kWh och har enligt tillverkaren en räckvidd på en laddning 220 kilometer. Passagerarkapaciteten är 81 personer, varav 20 sittande samt en rullstolsplats. Bussarna har tre dörrar.
Laddning sker nattetid i depå via Combo 2-kontakt.
Den italienska premiärordern till VDL gäller fyra eldrivna låggolvsbussar som ska gå i trafik vid Milanos internationella storflygplats Malpensa. Bussarna, Citea SLF-120 Electric, är de första elbussarna från VDL i Italien. De ska gå i trafik mellan flygplatsens terminaler, bilparkeringar och godsterminaler. Däremot är de inte tänkta att användas inne på själva flygplatsen,. För säkerhets skull har de dock särskilda varningsljus som gör att de i nödfall får användas även där.
Bussarna har batteripaket på 85 kWh och laddas dels i depå, dels via snabbladdning på en av ändhållplatserna. Laddutrustningen levereras av likaledes holländska Heliox.
https://www.bussmagasinet.se/2020/02/elbussar-fran-vdl-och-irizar-till-italien/
Tillbaka till startsidan »