Ett eldrivet flygplan med 186 stolar ombord. Det är på väg att bli verklighet i USA där ett ambitiöst utvecklingsprogram startat. Det är satsning som easyjets svenska vd välkomnar.
Det är bara små, regionala flygplan som kan bli eldrivna.
Så har resonemanget gått hittills när det gällt arbetet på att öka klimatneutraliteten inom flygbranschen. Det har samtidigt varit ett sätt att avfärda det intensiva arbete som sker på olika håll, bland annat i Sverige.
Men nu har det amerikanska företaget Wright Electric dragit igång utvecklingen av elektriska motorer på 1,5 MW med kapacitet att driva flygplan med upp till 186 stolar, alltså motsvarande storleken på dagens A320-familj och Boeing 737-familj. De nya motorerna är i sin tur beroende av den fortsatta utvecklingen av batterikapaciteten och energitätheten i dem.
– Batteriteknologin utvecklas just nu kraftigt, bland annat tack vare olika stödåtgärder från amerikanska myndigheter. Tack vare det ser vi en allt tydligare framtidsbild med en betydligt mer hållbar flygbransch, säger Jeffrey Engler, vd på Wright Electric i ett uttalande.
De ambitiösa planerna med sikte på elektriskt drivna flygplan i storlekar hittills över huvud taget inte diskuterats, siktar på att de första motortesterna ska genomföras under nästa år. Målsättningen är sedan att ha flygplanet i luften 2030. Parallellt med utvecklingen av motorerna har också förstudier inletts av det flygplan som ska drivas av de elektriska motorerna. Därmed ingår Wright i de olika utvecklingsprogram av framtidens flygplan där bland andra Airbus och NASA är drivande.
De nyligen presenterade planerna stöttas av Johan Lundgren, svensk vd på easyjet. Han har länge varit en förespråkare för utvecklingen av eldrift och räknar med att inom överskådlig tid kunna sätta in elektriskt drivna flygplan på kortare sträckor i Europa, till exempel London – Amsterdam. Samarbetet med Wright Electric sträcker sig också flera år tillbaka i tiden.
– Vi vet att hållbart flygande är viktigt för våra kunder och arbetar målmedvetet på att minska vårt klimatavtryck. Wrights planer är ytterligare ett viktigt steg i arbetet på att kunna introducera kommersiell flygtrafik med eldrift, säger han.
Det finns 5 kommentar/er, skriv en egen kommentar. | |
I sommer
Skrivet av pf, 2020-02-03 13:52:47 styrtet et eldrevet fly i Norge. Det burde være en advarsel. https://www.tu.no/artikler/norges-forste-elfly-nodlandet-i-arendal-med-avinor-sjefen-bak-spakene/471557 |
|
Toppen
Skrivet av Gullan Purser&HögspäningExpert, 2020-02-03 13:41:30 Detta blir spännande, hoppas verkligen man får uppleva detta, elspis i köket. Passar väl in i SAS fina miljöarbete. |
|
Batterier |
|
Arne |
|
Räkna… |
https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=13567
Tillbaka till startsidan »