Den kinesiska elbilen MG ZS EV överaskade den svenska marknaden med ett privatleasingpris på osannolikt låga 1990 kronor/månad när den lanserades tidigare i år. Köparna strömmade snabbt till och MG sålde på kort tid tusentals exemplar av ZS EV.
Nu lanseras en uppdaterad version av ZS EV som kostar 2495 kronor per månad. En nyhet är att nya ZS EV kan utrustas med dragkrok, vilket är ovanligt i det billigare EV-segmentet. Den maximala dravikten är bara 500 kilo så nyttan kan ifågasättas för mer än transport av cyklar och montage av skidbox på kroken. För den som ändock funderar på att beställa en ZS EV med krok blir det, i sammanhanget, ett relativt dyrt tillval som innebär ett månatligt påslag på mellan 250 och 400 kronor, beroende på återförsäljare.
Tillvalet dragkrok kan allstså utgöra 16 procent av den fasta privatleasingkostnaden, vilket innebär att tre års leasing ger en kostnad på drygt 14 000 kronor, något som är helt i nivå med svensk branschstandard. Det ger dock anledning att reflektera över det procentuellt stora påslaget för dragkrok, ett pris som sätts av svenska återförsäljare då den eftermonteras efter leverans från bilfabriken i Kina.
Den sensationellt låga privatleasingkostnaden för MG ZS EV bestäms av det statligt ägda SAIC Motor som just nu är väldigt offensiva för att ta andelar på den europeiska bilmarknaden. Man kan ana att denna strategi finasieras genom subventioner från Kinas kommunistparti.
Man bör även reflektera över det faktum att medan Europeisa bilfabriker lider svårt av halvledarbrist så har Kinesiska elbils-startups inga större problem att pumpa in nya elbilsmodeller på Europamarknaden.
https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-den-dyra-kroken-avslojar-mgs-osannolika-offensiv/
Tillbaka till startsidan »