I en tv-intervju med Nyhetsbyrån Direkt berättar Nimbus vd Jan-Erik Lindström om företagets syn på motorbåtsbranschens miljöpåverkan och de egna erfarenheterna av elmotorbåtar.
Tittar vi på fritidsmotorbåtar som oftast har förbränningsmotorer som ger utsläpp som påverkar både den lokala miljön och klimatet. Hur förhåller ni er till det?
”Ja, det finns ju bara ett sätt att förhålla sig. Vi har ju alla ett ansvar för vår framtid, så att det handlar ju om att hantera. Det är klart att det här är någonting som vi i båtbranschen delar vi exempelvis med bilbranschen. Där är det ju så att utvecklingen går framåt – på senare tid går den ju egentligen nästan explosionsartat frammåt. Bara det faktum att förbränningsmotorn som sådan så har det skett massor och den är betydligt renare idag än vad den var för kanske bara för sex-sju år sedan. Men sen händer det andra saker också på bilsidan, exempelvis eldrift och lite andra saker som är jättespännande”, säger Jan-Erik Lindström.
”Utvecklingen går framåt – på senare tid nästan explosionsartat. Det har skett mycket med förbränningsmotorn och den är betydligt renare än vad den var för sex-sju år sedan. Men det händer även andra saker, såsom eldrift och annat som är jättespännande”, säger Jan-Erik Lindström.
Elbåtmotorer är ju ganska dyrt, framförallt om man ska driva en större båt. Är kunderna beredda att betala för det och acceptera den lägre fart som dom också kan innebära, åtminståne i nuläget?
”Elmotorn i sig är ju inte speciellt dyr och är dessutom en fantastisk skapelse som har funnist jättelänge i olika applikationer. Den är effektiv och principiellt nästintill underhållsfri. Problemet är hur vi ska ta med oss energin för att driva elmotorn. Det är där kostnaden traditionellt sett har kommit in. Batterier har varit både tunga och har haft ganska dålig effekt och man behöver mycket batterier med sig för att det ska bli vettigt – i synnerhet i en stor båt. Men där går utvecklingen framåt ganska rejält på batterisidan så där kommer vi de närmaste åren, likt återigen bilindustrin, kommer vi se en ganska stor förändring. Viktigt att inte glömma att det sker en hel del annan utveckling parallellt kring exempelvis bränsleceller och det finns också andra drivmedel som är näst intill emissionsfria som också är alternativ. Vi är lite sökande för att hitta den riktiga hållbara vägen.”
För en par år sedan lanserade ni en ganska stor båt med elmotor – Nimbus 305 Coupé E-power. Hur har det gått med den?
”Det har ju gått bra. Ser man det strikt kommersiellt är det klart att vi hade vi hoppats på något bättre helt enkelt – vi var lite tidiga utifrån det perspektivet – men det är fortsatt så att vi har fått ett bra genomslag med den och har också satt oss på kartan som en spelare i den matchen. Vi har den fortsatt i sortimentet. Vi är ju som vi säger själva motorrumsoberoende, så man kan ju beställa den i dag och få den till och med relativt sett lite billigare än när den introducerades i och med just det att batteripriserna har gått ned. Vi får vara nöjda, även om den kommersiella punkten kanske inte varit där riktigt”.
https://www.svd.se/bors/news_detail.php?newsid=d8f313f3-5cfc-4d81-9aef-df2b9266e9e4
Tillbaka till startsidan »