Islänningar älskar sina bilar.
I huvudstaden Reykjavik får man ofta vänta länge för att få se en buss eller cykel ute i trafiken. De motordrivna fordonen i landet är faktiskt något fler än antalet islänningar, vilket delvis beror på alla hyrbilar som servar de miljontals turister som kommer till Island varje år.
De många biltransporterna bidrar till att Island är ett av de länder i Europa som har störst klimatstörande utsläpp per invånare. Utsläppskurvan har gått åt fel håll de senaste tio åren.
– Jag är fullt medveten om att utsläppen tyvärr har ökat på Island, säger Islands minister för miljö och naturresurser, Guðmundur Ingi Guðbrandsson till Ekots korrespondent.
– Transportsektorn har växt enormt, delvis på grund av ökande turism men inte bara. Även konsumtionen har ökat.
Och islänningarna verkar älska sina bilar, de kör överallt.
– Ja, det gör de.
Kanske du gör det?
– Nja, jag har ingen bil, men jag måste medge att jag nu som minister har en chaufför som kör mig runt mig. Fast jag cyklar ganska ofta, och försöker även att gå, säger Guðmundur Ingi Guðbrandsson.
Nu hoppas Islands regering att landet snabbt ska ställa om till en eldriven fordonsflotta. I januari stod laddbara bilar för 39 procent av nybilsregistreringarna här, vilket är en högre siffra än i Sverige.
Samtidigt trädde nya skattelättnader i kraft för de islänningar som köper eldrivna fordon eller bygger laddinfrastruktur för elbilar.
Satsningen är ett viktigt led i Islands strävan att gå från en av Europas klimatvärstingar till att nå målet om netto noll klimatstörande utsläpp redan till år 2040.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7403116
Tillbaka till startsidan »