Till 2020 ska 95 procent av all spårtrafik, busstrafik och färdtjänst som kör för Stockholms läns landsting drivas av förnybara bränslen. Trots de ambitiösa målen ställs inga sådana krav i landstingets nya upphandlingsdirektiv för färdtjänst fram till år 2022.
Fredrik Wallén (KD) som är ordförande i landstingets färdtjänstberedning menar att det är omöjligt att ställa konkreta miljökrav på förnyelsebara bränslen i färdtjänstupphandlingen.
”elfordon och andra energieffektiva bilar är inte lämpliga för ändamålet”
– Vi måste ha en väl fungerade färdtjänstverksamhet och elfordon och andra energieffektiva bilar är inte lämpliga för ändamålet, säger han i en intervju med DN.
I dag utförs färdtjänstresorna i Stockholm av Sverigetaxi och Taxi Kurir där flera åkare redan gått över till elbilar, mycket tack vare ett initiativ kallat Nollzon – vars syfte är att skapa efterfrågan på utsläppsfria taxiresor för att därmed snabba på taxibranschens omställning till eldrift.
Nollzon har idag 835 anslutna kontor med nästan 60 000 anställda knutna till sig. Över 1 miljon hotell- och konferensgäster finns varje år med i Nollzons register i och med att flera stora hotellkedjor anslutit sig.
”Redan idag är ett 100-tal eltaxi anslutna till Nollzon bara i Stockholm”
– Intresset är stort och många företag vill vara med och bidra till en tyst och ren trafik. Redan idag är ett 100-tal eltaxi anslutna till Nollzon bara i Stockholm, säger Roland Elander på Sustainable Innovation och projektledare för Nollzon.
Trots att fler taxiåkare har insett de ekonomiska fördelarna att gå över till elbilar menar alltså Fredrik Wallén att det inte går att ställa specifika miljökrav på anbudsgivarna. Något som annars skulle snabba på omställningen till fossilfri färdtjänst och taxi.
– Våra möjliga leverantörer är hänvisade till de fordon som finns i dag. Att riskera kvaliteten på färdtjänsten genom omöjliga miljökrav som marknaden inte kan möta går inte, är Fredrik Walléns argument.
Nuvarande avtal, som är värt 1,4 miljarder kronor, gäller från februari 2016 och löper ut i mars 2019. Under 2016 gjordes 3,3 miljoner färdtjänstresor för Stockholms läns landsting.