Publicerad 2019-07-23
I ett uttalande till Svenska Dagbladet gav Volvos VD, i samband med politikveckan i Almedalen, uttryck för hur elektrifieringen av fordon är så kritisk för företaget att tillgången på rätt kompetens inom fältet kan avgöra om företaget blir kvar i Sverige. Men även om eldrivna och autonoma bilar är på väg att ta över en stor del av marknaden sker alltjämt utveckling av ny innovativ teknik i syfte att göra förbränningsmotorer mer effektiva.
Koenigsegg har sin Freevalve-teknik och Lunds Tekniska Högskola bedriver fortsatt intensiv forskning runt förbränningsmotorer. Under sommaren inledde även Brunel-universitetet i London forskning i syfte att maximera verkningsgrad och minimera förbrukning och utsläpp i encylindriga motorer. I forskningen används brittiska Camcons Intelligent Valve Technology, vilken i likhet med Freevalve innebär att ventilerna regleras individuellt utan påverkan av en kamaxel.
Johan Ringshagen
bilsport@bilsport.se
https://transition.meltwater.com/cus/follow/20190801.LZtedpO75f.27
Tillbaka till startsidan »