Elbilsnytt

header-banner

Inläst 2020-02-05

Fossiltung bransch levererar klimatplan

Branschen, vars produkter orsakar hälften av Sveriges växthusgasutsläpp, står inför en stor omställning.

Men enligt Johan Andersson, VD för branschorganet SPBI, Svenska Petroleum och Biodrivmedelsinstitutet, är man redan en bit på väg:

– Vi har under flera år redan ställt om till väldigt effektiva, hållbara, spårbara certifierade biodrivmedel och vi vill ju öka takten i det.

Idag importerar Sverige en stor del av biodrivmedlen som används här. Men i Sverige finns råvara från skogsrester eller från jordbruk, så mycket mer skulle kunna tillverkas inom landet. Det som hindrar är, enligt branschen, långsiktiga politiska besked.

Magnus Kagevik leder Energidivisionen hos Lantmännen, som har en etanol-fabrik i Norrköping.

– Det viktiga framåt är, om vi ska få till de här investeringarna, så tror jag att man måste hantera dels att säkerställa en avkastning på de investeringarna, men också att man hanterar risken, säger Magnus Kagevik.

– Då är det här med långsiktiga regler från politiken som är väldigt viktiga, att man inte ändrar saker och ting, säger han. Ett besked som Magnus Kagevik väntar på, handlar om hur reduktionsplikten ska skärpas, alltså i vilken takt man ska blanda in alltmer biodrivmedel i bensin och diesel till alla fordon.

SPBI tror sig kunna öka produktionen av biodrivmedel i Sverige till mellan 10 och 12 miljoner kubikmeter per år år 2030. Det är ungefär det dubbla mot vad som behövs, enligt det politiska klimatmålet.
Många andra branscher som åkerier, flyg och fordonsindustri räknar med mer biodrivmedel, när de lämnat sina klimatplaner till initiativet Fossilfritt Sverige, där näringsliv och politiker samverkar om branschvisa planer för klimatåtgärder.

Frågan är om tillgången på biodrivmedel kommer räcka till den

– Ja det är frågan, instämmer Svante Axelsson, samordnare för Fossilfritt Sverige.

– Nu måste man sätta igång med mycket produktion av biodrivmedel. Det är ju skamligt att Sverige importerar 90 % av den biodrivmedel vi använder, vi har ändå rätt mycket skog åkermark, fortsätter Axelsson, men framhåller att branschen ändå har en plan.

– De har en skiss att de kan leverera och lovar att kunna leverera den mängd som behövs så Sverige kan ha sitt 70 procents-mål år 2030.

– Det finns snubbeltrådar, men de ser det inte som omöjligt alls att de kan ta fram den här volymen.

Vilket politiskt beslut är mest bråttom?

– Det absolut viktigaste är reduktionsplikten, alltså i vilken takt ska vi blanda i biodrivmedel i bensin och diesel från 2020 – 2030. Den linjen finns inte.

– Det är det absolut viktigaste klimatbeslutet under den här mandatperioden, säger Svante Axelsson som är samordnare för Fossilfritt Sverige.

Annika Digréus
annika.digreus@sverigesradio.se

 

Denna artikel är automatgenererad och hämtad med RSS, läs hela orginalartikeln här:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7401934

Tillbaka till startsidan »

 

Annons
Orust Engineering ZAPPI sidebanner
Nollzon standing banner
  • Hem
  • Elbil/El-MC/Elmoped
  • ElBuss/ElBud/ElTaxi
  • Laddinfra/Energi
  • Elbåtar/Hav
  • Avgaser/Miljö
  • Dagens Dumhet
  • Elbilsbloggar
  • Om elbilsnytt.se
  • Hem
  • Elbil/El-MC/Elmoped
  • ElBuss/ElBud/ElTaxi
  • Laddinfra/Energi
  • Elbåtar/Hav
  • Avgaser/Miljö
  • Dagens Dumhet
  • Elbilsbloggar
  • Om elbilsnytt.se

Copyright © 2023 — Elbilsnytt • All rights reserved. • Layout & Design e-advert • Logga in