Tågoperatören SNCF Voyageurs och Bombardier Transport börjar testa batteridrivna TER-tåg i flera franska regioner för att minska koldioxidutsläppen från fransk järnvägstransport.
Målet är att byta ut dieselmotorerna i bi-mode AGC-tåg inför starten av en elektrisk drift senast 2023. Detta ambitiösa projekt kräver en total investering på mer än 38 miljoner euro.
Inom projektet ”AGC-batterier” kommer dieselmotorerna i bi-mode AGC-tåg bytas ut och tas i elektrisk drift senast 2023. Ambitionen är att använda batteriet för att komplettera luftledningen det saknas utmed järnvägsstäckorna. Därmed krävs inga ytterligare investeringar järnvägsinfrastruktur för elektrisk framdrift.
Litiumbatterier har tio års garanti och ska ge en räckvidd på minst 80 kilometer och utgör även en energireserv som för eventuella driftsproblem.
Projektet ska i slutändan gör det möjligt att befria de icke-elektrifierade delarna av järnväghsnätet från diesellokens utsläpp.
https://www.jarnvagsnyheter.se/20210127/11383/frankrike-sncf-bombardier-och-regioner-lanserar-projektet-ter-med-batterier
Tillbaka till startsidan »