Flera läsare har hört av sig till BytBil och undrat varför deras dieselbil drar mindre när de tankar den på bilsemestern utomlands. Det beror på att dieseln som säljs i Sverige är av en bränslekvalitet som kallas för miljöklass 1, denna har lägre eneriinnehåll än den Eurodiesel som säljs i övriga Europa.
Miljöklass 1 är en diesel med lägre halter av kol av svavel vilket gör att den svenska dieseln släpper ut mindre mängd koldioxid ur bilarnas avgasrör.
Eurodieseln har också högre halter av aromater, främst polyaromatiska kolväten (PAH) som ger upphov till fler hälsovådliga partiklar. Enligt Trafikverket skulle vi drabbas av ca 50 fler cancerfall i Stockholm om vi använde europeisk diesel istället.
Tidningen Teknikens Värld genomförde ett bränsletest på en Opel Astra i laboratorium för tio år sedan. Med tysk diesel drog bilen 0.55-0,60 l/mil men när bilen istället tankades med svensk diesel blev förbrukningen 0,64 l/mil. En ökning med mellan 6-16% alltså.
Denna artikel är automatgenererad och hämtad med RSS, läs hela orginalartikeln här:
https://transition.meltwater.com/cus/follow/20190802.ykM8reLJhD.15
https://transition.meltwater.com/cus/follow/20190802.ykM8reLJhD.15
Tillbaka till startsidan »