Elbilsnytt

header-banner

Inläst 2019-07-07

Hårdare utsläppskrav på sjöfarten ger smutsigare hav

Sjöfartsbranschen är under omställning för att minska utsläppen. Sedan 2015 råder strikta regler för utsläpp av svavel i svenska vatten och nästa år skärper FN:s internationella sjöfartsmyndighet IMO de globala kraven.

För att minska utsläppen kan fartygen antingen gå över till renare bränslen, eller installera en så kallad skrubber som tvättar avgaserna. Men nu visar ny forskning vid IVL Svenska miljöinstitutet i Göteborg att restvatten med höga halter av svavel och andra föroreningar från skrubbrarna slår hårt mot havsmiljön.

I skrubbrarna renas avgaserna genom att vatten duschas på dem. Utsläppen i luften blir betydligt renare men föroreningarna hamnar istället i havet.

– Så man flyttar runt dem, vilket inte är ett hållbart alternativ, säger Hulda Winnes.

Forskningsrapporten varnar för att gifterna från skrubbervattnet hamnar i farleder, hamnar och flodmynningar där riskerna ökar. I flera hamnar världen över har man förbjudit utsläpp av skrubbervatten, men i Sverige finns inga sådana begränsningar.

 

Denna artikel är automatgenererad och hämtad med RSS, läs hela orginalartikeln här:

https://transition.meltwater.com/cus/follow/20190802.ykM8reLJhD.32

Tillbaka till startsidan »

 

Annons
Orust Engineering ZAPPI sidebanner
Nollzon standing banner
  • Hem
  • Elbil/El-MC/Elmoped
  • ElBuss/ElBud/ElTaxi
  • Laddinfra/Energi
  • Elbåtar/Hav
  • Avgaser/Miljö
  • Dagens Dumhet
  • Elbilsbloggar
  • Om elbilsnytt.se
  • Hem
  • Elbil/El-MC/Elmoped
  • ElBuss/ElBud/ElTaxi
  • Laddinfra/Energi
  • Elbåtar/Hav
  • Avgaser/Miljö
  • Dagens Dumhet
  • Elbilsbloggar
  • Om elbilsnytt.se

Copyright © 2023 — Elbilsnytt • All rights reserved. • Layout & Design e-advert • Logga in