Det är ingen tvekan om att det är elbilar som gäller nu. Nya elbilar kan utan några som helst problem hävda sig mot sina fossila kusiner. Det gäller såväl körkänsla, komfort, utrymme, design, performance, räckvidd och kostnader. Och de slår fossilbilarna när det gäller miljö och klimatpåverkan ur ett livscykelperspektiv vilket under många år debatterats livligt, men nu är den frågan avgjort till elbilens favör.
Laddinfrastrukturen byggs nu ut i snabb takt så snart finns inte heller det argumentet som skäl att inte välja en elbil.
I veckan var det återigen dags att åka till Södertälje för att testa ytterligare en medlem i Volkswwagens ID.-familj, en kompakt-SUV, Volkswagen ID.4. Landets främsta motorjournalister hade kallats för att sätta denna nya El-SUV under lupp. Det man såg var en alltigenom välbyggd bil.
ID.4 har en modern design som av allt att döma gjorts för att minska luftmotståndet till max. Framlyktorna ska ge bilen en något mänsklig karaktär, eller ‘signatur’ som Volkswagen säger, och den ska påminna om den folkkära klassikern Bubblan. Att framlyktorna blinkar dig välkommen och följer dig till dörren.
Euro-NCAP-betyget är inte klart men jag förväntar mig högsta krocksäkerhet vad gäller aktiva och passiva säkerhetssystem.
Inredningen är öppen och generös, spartansk eller Skandinavisk, man kan kalla den vad man vill. Avsaknaden av växellåda och kardanaxel har möjliggjort en helt ny rymd i bilen. Förutom detta är möjligheterna stora med människa-maskin interaktionen. Det handlar om touch-knappar, pekskärmar, gest- och röststyrning och det som jag tycker mest om en Head-Up-Display. Den gör att du inte behöver flytta blicken från vägen överhuvudtaget. Du styr det mesta med knapparna på ratten. Jo, den här modellen har fortfarande en ratt, men bli inte förvånad om din nästa bil istället har en liknande joystick som ungarna har till sina spelkonsoler.
Även om man idag tenderar att prata mer om infotainment och skärmstorlekar så handlar det om att testa en bil, ett fordon som ska förflytta dig din familj eller vänner. Så vi lägger åt sidan allt som har med mjukvaran att göra, som till exempel buggar och barnsjukdomar och alla dessa extra tjänster, och testar nu själva bilen. Efter en kort introduktion av Volkswagen, får du nyckel i handen och vips sitter du i bilen för en långt testrunda.
Du startar ID.4 utan nyckeln genom att trycka lätt på “Pause”, det vill säga bromspedalen, och vrider växelpekaren framåt till körläge “D” som i Drive, ja framåt som på alla datorspel vad trodde du? Trycker du senare på “Play”, det vill säga gaspedalen och bilen förflyttar sig mjukt och tyst nästan obemärkt framåt.
Bilen är framtagen för svenskt klimat säger Volkswagen representanten stolt. Det ska alltså inte var några problem att provköra bilen när det snöar och vägen är snorhal. Det är inget fel på köregenskaperna, men som vid all körning gäller det att anpassa hastigheten till väglaget. Ett litet misstag gör att man lätt hamnar i diket vid sidan om de smala vägarna i de idylliska landskapet sydväst om Södertälje.
Men hur väl är den rustad för svenska behov? Jo, överraskande nog har bilen dragkrok, dock med dragvikt på max 1000 kg. Det räcker inte för en större husvagn men väl till släpkärra. Bilen kommer med takreling för enkel montage av takräcke och takbox. Två vanliga argument för att inte köpa elbil kan alltså läggas åt sidan. ID.4 har en värmepump som standard, bromsenergiåtervinning, uppdatering av mjukvaran via mobilnätet, något annat skulle man inte förvänta sig av en modern elbil. Vill du så kan du få bilen utrustad med elektrisk “rattmuff”, det vill säga att ratten värms upp.
Räckvidden på ca 500 km (WLTP) är förmodligen tillräckligt för de flesta vardagsresor, i tjänsten såväl privat, oavsett var du bor i Sverige. Ska du resa långt handlar det som mest om en eller två snabbladdningstillfällen. Infrastrukturen med snabbladdare byggs ut som aldrig förr så det är inget att oroa sig för. Men det är när du sover eller när du jobbar som bilen ska laddas. Det är här som ett problem kan uppstå för oss som bor i flerfamiljshus med eller utan egen parkering, här är laddmöjligheterna fortfarande undermåliga.
ID.4 känns mycket större än lillebror ID.3. Man sitter högt och får en bra överblick. Bra vägegenskaper, motoreffekt, räckvidd och laddningseffekt. Inom kort kommer den också med fyrhjulsdrift. Man sitter avslappnad och utnyttjar alla stödfunktioner för att koncentrera sig på köringen. Mina favoriter är, förutom Head Up Display, Adaptiv farthållare med automatisk hastighetshållning och Travel Assist, som övervakar avstånd till framförande bil.
Ingen detaljerad beskrivning av miljöpåverkan utifrån LCA-analys kom med pressmaterialet, men bilen har, i Europa, en oberoende tredjepartscertifiering som bevis för att den är en klimatneutral produkt inklusive tillverkningen. Det borde vara ett minimikrav om ni frågar mig, köp inte en bil utan att få ett sådant bevis i din hand! Detta är ett bevis att Volkswagens ingenjörer kan om de vill. Så måste bolaget agera om man ska kunna lägga tidigare synder bakom sig. Sedan är det upp till dig att ladda bilen med förnybar el för att köra med gott miljösamvete.
ID.4 förväntas bli en storsäljare i sin storleksklass och som förmånsbil eller tjänstebil. Frågan är om den kommer slå ID.3:an som faktiskt blev både den mest levererade elbilen i Sverige och den mest nyregistrerade bilen under december – oavsett typ av bil – i absoluta tal. Det återstår att se.
Sverige har fått många ID.4 tilldelade och förbokningen har kommit igång på allvar. Men allt beror inte på själva bilen utan även på externa faktorer som beskattning och andra styrmedel. Vid årsskiftet försvann den 40%-rabatten för miljöbilar vilket innebär att förmånsvärdet ökat med 10.000 kr/år för alla elbilar. Till sommaren kommer flera förändringar vars avsikter är goda, men frågan många ställer sig är hur de kommer att påverka elektrifieringen av den svenska bilparken.
Sammanfattningsvis, är detta bilen för dig? Har bilen den rätta balansen mellan funktion, prestanda, laddning, hållbarhet och pris? Det finns ingen förutom du som kan svara på dessa frågor. Jag finner inga större problem eller anmärkningar på bilen. Visst skulle man kunna önska sig en “Frunk” för att lätt och smidigt lägga undan laddkabeln. Skulle man inte kunna fälla ner mittskärmen när man inte använder den? Den är mest i vägen och förstör den fina utrymmeskänslan.
Visst är det bra med ‘vegan-klädsel’ med material från växtriket, men det skulle betyda mer om nya elbilar hade batterier med lägre klimatavtryck och tillverkade med återvunna metaller. Med Volkswagens investering i Northvolt lär vi se batterier “Made in Sweden” i ID-bilarna kring 2024 – men det är gott nog.
Du kan läsa mer på Volkswagens hemsida och ta del av den tekniska specifikationen för bilen, de olika paketen och priser. Vid beställning idag kan bilen levereras preliminärt under det andra kvartalet. De första bilarna kommer under slutet av första kvartalet för de som var tidigt ute med förbeställning. Håll utkik efter när bilarna kommer ut till återförsäljarna för provkörning. Även du som inte tidigare trott att elbil är något för dig bör absolut ta tillfället iakt att se om inte den prestanda och körkänsla som nu visas passar dig. Det finns många skäl att nu tänka elbil om du går i bilköpartankar.
Text och foto: Martin Prieto Beaulieu
Länk till mer information om ID.4: https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/vara-elbilar/id4.html
Länk till Sveriges portal för miljöbilar: https://www.miljofordon.se/