Järnvägen Inlandsbanan sträcker sig mellan Kristinehamn och Gällivare. Idag trafikeras sträckan av diesellok men Inlandsbanans målsättning är att gå över till elektrifierade tåg som drivs med vätgas och bränsleceller.
Förlaga till vätgasdrivna tåg i linjetrafik finns i tyska Niedersachsen där dieseldrivna tåg ersatts med vätgasdrivna lok som tankas vid en mobil tankstation. Här används tågmodellen Coradia iLint från Alstom som kan ta 300 passagerare och köra 80 mil på full tank i en hastighet upp till 140 km/h.
Enligt Inlandsbanan är kapacitetsbristen i det svenska järnvägsnätet påtaglig och godstrafiken trängs hårt undan av den ökade persontrafiken. Inlandsbanan kan på kort tid rustas och helt integreras med det övriga svenska järnvägsnätet vilket snabbt skulle öka kapaciteten i hela systemet.
– Inlandsbanans kapacitet är outnyttjad och ska vi uppfylla planen på att godstransporter ska flyttas från väg till järnväg är vätgaståg och vår infrastruktur ett alternativ som kan vara igång inom en snar framtid, säger Inlandsbanans vd Peter Ekholm, till Ny Teknik.
För att Inlandsbanan ska kunna klara av investeringen efterlyses ett samarbete mellan regering, kommuner och kommersiella operatörer.
Foto: © 2019 Inlandsbanan
http://www.vatgas.se/2019/08/13/inlandsbanan-vill-byta-fran-diesellok-till-vatgasdrift/
Tillbaka till startsidan »