När en järnvägsförbindelse ska läggas ner måste den enligt någon lag ligga i träda under ett antal år för att undvika att man gör något förhastat. Det bör hända också med Västerås flygplats. Det är nämligen så att eldrivna flygplan är under framtagning varav ett svenskt för 19 passagerare för 40 mil räckvidd med enbart batterier kommer att vara certifierat år 2025.
Utvecklingen kommer sedan innebära att plan med vätgasdrivna bränsleceller, som laddar batterierna när planet är på marschhöjd kommer att ge betydligt längre räckvidd. Elflygplan har fördel av kortare ”runway” samt betydligt billigare drift- och underhållskostnader. Dessutom orsakar de betydligt mindre buller samt inga utsläpp. Förmodligen kommer man dock inte att klara sig utan glykol för avisning vintertid.
Med anledning av ovan uppmanas härmed till återhållsamhet.
Elkraftingenjör
https://www.vlt.se/artikel/insandare-lagg-vasteras-flygplats-i-malpase
Tillbaka till startsidan »