Signaturen Irre undrar hur elbilar ska laddas vid längre strömavbrott. Då undrar jag hur Irre ska tanka bensin eller diesel? Finns det handpump på hens bensinstation?
Där jag tankar är det elmotorer som driver pumparna. Elbilar löser inte miljöproblemen i världen men många bäckar små, blir till en stor å! Min bror har en elbil och har dessutom installerat elpaneler på ladugårdstaket. Han kan ladda bilen även om det blir strömavbrott.
Det gäller att se möjligheter i stället för hinder.
Jag drar några exempel.
Länge användes freon för rengöring av kretskort. När det ozonförstörande freonet förbjöds gick det lika bra med citronsyra eller alkohol. Görs det fortfarande kretskort?
När asbest förbjöds 1982 i broms- och kopplingsbelägg skulle bilarna bli smått okörbara. I 38 år har bilarna fungerat ändå.
När utsläppsreglerna ändrades 1989 från 4,5 procent koloxid till 0,5 procent skrek bilindustrin rakt ut, det går inte! I årtionden är koloxidhalten i bensinbilar knappt mätbar, det rör sig om hundradels procent.
På 1980-talet började man se stora miljöproblem med klorblekning av papper. Pappersindustrin hävdade att utan klor skulle papperet bli brunt och ingen skulle köpa det. De pappersbruk som vågade ta steget att sluta med klor sålde som aldrig förr. Få brydde sig om att papperet inte var kritvitt eller att kaffefiltren var bruna. Kommuner förbjöd klorblekta produkter. På väldigt kort tid försvann kloret. Försvann papperet? Nix!
Torbjörn Windle
https://www.dt.se/artikel/insandare-se-mojligheter-i-stallet-for-problem
Tillbaka till startsidan »