I torsdags meddelade laddkedjan Ionity att de höjer priset på sina snabbladdare den 31 januari till 8:70 kronor per kWh (kilowattimme). Att ladda på en Ionity station kommer alltså kosta ca 18 kronor milen. Elbilar drar runt 2kWh per mil, vissa bilmodeller ännu mer i motorvägsfart.
Ionity erbjuder dock billigare kWh-priser till elbilister som kör bilar från de tillverkare som bildat laddkedjan. I Ionitys pressrelease står det att ägare som har laddkort från Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche eller Volkswagen kan få lägre kWh-priser. Det som dock inte nämns är att laddkorten kostar dyra pengar.
De som till exempel har Audi e-tron Charging Service kan få rabatterad pris 3:50 kronor per kWh – men bara om de prenumererar på Transit-paketet som kostar 199 kronor per månad! Minsta bindningstid är 12 månader!
Som jämförelse kostar Teslas Superchargers 2:56 kronor per kWh utan krångliga och dyra abonnemang. Det blir drygt 5 kronor milen på långresor för de Teslaägare som inte har livstids gratis laddning på Superchargers.
De biltillverkare som står bakom Ionity stupar nu på sin egen girighet. Kunder kommer jämföra hur enkelt, bekvämt och framför allt billigt det är att köra långresor med Teslas elbilar mot ockerpriserna Ionity tar. Även om Ionity nu långsamt uppnår liknande täckning Teslas Superchargers hade 2016 kommer de inte ens i närheten när det gäller pris.
TCS två år sedan: Ionitys laddnätverk
I ett antal artiklar har vi bevakat Ionity genom åren: Ionitys laddnätverk, Första Ionity-stationen invigd, med flera artiklar.
https://teslaclubsweden.se/ionity-har-prisat-ihjal-sig/
Tillbaka till startsidan »