Elbilsnytt

header-banner

Inläst 2019-07-27

Volkswagen prioriterar bensin och diesel framför laddbart

Sveriges mest efterfrågade bonusbil – laddhybriden Passat GTE – är nu tillbak. Detta efter att ha varit mystiskt försvunnen under ett helt år.

Hur kommer det sig att det plötsliga leveransstoppet sammanföll med att den svenska regeringens nya system att subventionera elbilar – bonus malussystemet infördes? Vad var den egentliga orsaken till Volkswagens plötsliga oförmåga att leverera sin omåttligt populära laddhybrid Passat GTE i samtliga Europeiska länder?

Passat GTE hade legat ohotad etta bland Sveriges alla laddbilar i flera år när bonus-malus infördes 1 juli 2018. Men i oktober 2018, bara tre månader senare, gick det inte längre att beställa Passaten i laddhybridutförande.

Enligt Volkswagen berodde leveransproblemen på att det ”tog tid att certifiera alla bilar” enligt EU:s nya avgastest, WLTP.

Den nya testproceduren var klart strängare och svårare att manipulera än det gamla kallat NEDC. Det innebar att Passat GTE inte längre klarade den magiska utsläppsgränsen 50 gram CO2/km och förlorade därmed miljöbonusar i flera europeiska länder.

För att klara den nya tuffare WLTP-certifieringen var de tyska ingenjörerna alltså tvungna att klämma in ett energitätare batteri.

Samtliga varianter av Volkswagens alla bilmodeller måste också genomgå den nya tuffare WLTP-certifieringen. I denna villervalla tycks Passat GTE ha blivit nedprioriterad i VW:s interna certifierings-kö, långt efter storsäljande och mer lönsamma fossilbilar.

Det verkar inte bättre än att Volkswagen helt enkelt säljstoppade sin populära laddhybrid under ett helt år för att istället kunna sälja fler av de bensin- och dieseldrivna varianter av Passat.

Läs mer: Passats batterilyft är mycket välkommet 

 

Denna artikel är automatgenererad och hämtad med RSS, läs hela orginalartikeln här:

https://www.dn.se/ekonomi/motor/jonas-froberg-har-volkswagen-lart-sig-nagonting/

Tillbaka till startsidan »

 

Annons
Orust Engineering ZAPPI sidebanner
Nollzon standing banner
  • Hem
  • Elbil/El-MC/Elmoped
  • ElBuss/ElBud/ElTaxi
  • Laddinfra/Energi
  • Elbåtar/Hav
  • Avgaser/Miljö
  • Dagens Dumhet
  • Elbilsbloggar
  • Om elbilsnytt.se
  • Hem
  • Elbil/El-MC/Elmoped
  • ElBuss/ElBud/ElTaxi
  • Laddinfra/Energi
  • Elbåtar/Hav
  • Avgaser/Miljö
  • Dagens Dumhet
  • Elbilsbloggar
  • Om elbilsnytt.se

Copyright © 2023 — Elbilsnytt • All rights reserved. • Layout & Design e-advert • Logga in