Elbilsnytt

header-banner

Inläst 2019-07-02

Kan Sverige bli bäst på biobränsle?

Det är på vägarna som det stora klimatslaget avgörs. Sveriges höga andel biodrivmedel är hoppingivande, men det krävs en djärvare transportpolitik för att gå snabbare fram. Det menar Linda Werner, Linda Werner, chef för avdelningen Nya Möjligheter på Preem.
.
Transportpolitiken är äntligen på rätt väg – så här får vi upp farten

Flygskammen brer ut sig, och över hälften av alla svenskar tror felaktigt att flyget står för de största transportutsläppen inrikes. Men medan inrikesflyget bidrar till en procent av transportsektorns koldioxidutsläpp i Sverige, står vägtrafiken för hela 90 procent.

Anledningarna är många. Både antalet och andelen personbilar ökar, liksom storleken på dem. E-handeln ställer höga krav på blixtsnabba leveranser och fria returer, vilket skapar ett ansträngt logistiksystem med många lastbilar på vägarna.

Trafiken med personbil och lätt lastbil har totalt ökat med 30 procent i Sverige sedan 1990. Sverige ska vara klimatneutralt 2045, och för att snabba på den hållbara omställningen räcker det inte att förlita sig på elektrifieringen.

– För att nå målen behöver vi ta tillvara på Sveriges unika potential att tillverka hållbara drivmedel av restprodukter från skogsindustri, jordbruk och andra näringar. Därför är det viktigt att vi har en kostnadseffektiv och ändamålsenlig transportpolitik, som arbetar direkt mot målen, säger Linda Werner.

En mer hållbar vägtrafik är möjlig
I praktiken kan dessa klimatfrämjande åtgärder se ut på olika sätt. Från Preems håll ser man redan en glädjande hög andel biobränsle i Sverige på 20 procent, vilket kan jämföras med fem procent inom EU.

– Denna utveckling kräver politisk vilja för att kunna fortsätta och accelereras ytterligare, säger Linda Werner.

Ett subventionerat skifte till moderna fordon gör stor skillnad för klimatet – nya bilar har 38 procent lägre CO2-utsläpp än bilar från 2002. Även reduktionsplikten, som infördes 2018, stipulerar att drivmedel i hela sin livscykel ska reducera CO2-utsläppen med en förutbestämd procentsats, som successivt kommer att öka. Reduktionsplikten väntas ha goda effekter på den långsiktiga styrningen.

Men det är vad vi häller i tanken som räknas. Med tallolja från svenska skogar kan Preem producera en dieselprodukt som har 50 procent grön andel, och det är bara början. Linda Werner efterlyser fortfarande möjligheten till en storskalig svensk produktion och en välfungerande inhemsk marknad för biobränsle.

– Nu måste vi se till att det lönar sig för drivmedelsproducenter att ställa om snabbt. Då behöver vi ett ekosystem där vi tar tillvara på de restprodukter som redan finns. Sverige skulle kunna gå i bräschen för hållbara drivmedel, avslutar Linda Werner.

Transportpolitiken är äntligen på rätt väg – så här får vi upp farten

 

Denna artikel är automatgenererad och hämtad med RSS, läs hela orginalartikeln här:

https://transition.meltwater.com/cus/follow/20190802.ykM8reLJhD.39

Tillbaka till startsidan »

 

Annons
Orust Engineering ZAPPI sidebanner
Nollzon standing banner
  • Hem
  • Elbil/El-MC/Elmoped
  • ElBuss/ElBud/ElTaxi
  • Laddinfra/Energi
  • Elbåtar/Hav
  • Avgaser/Miljö
  • Dagens Dumhet
  • Elbilsbloggar
  • Om elbilsnytt.se
  • Hem
  • Elbil/El-MC/Elmoped
  • ElBuss/ElBud/ElTaxi
  • Laddinfra/Energi
  • Elbåtar/Hav
  • Avgaser/Miljö
  • Dagens Dumhet
  • Elbilsbloggar
  • Om elbilsnytt.se

Copyright © 2023 — Elbilsnytt • All rights reserved. • Layout & Design e-advert • Logga in