Stadstrafiken i både Linköping och Norrköping utökas kraftigt den 15 juni, när Östgötatrafiken byter tidtabell. I Linköping kommer busstrafiken att öka med nästan 30 procent. Nya linjesträckningar, tätare turer, snabbare bussar och glesare mellan hållplatserna är de viktigaste nyheterna i båda städerna. Samtidigt träder nya trafikavtal i kraft, vilket innebär att både Linköping och Norrköping får elbussar.
I Linköping tar Nobina över stadstrafiken som idag körs av Transdev. I Norrköping fortsätter Transdev som operatör. Bussflottan i de båda städerna byts ut och bussarna får en högre komfort med AC, WiFi och USB-laddning. Linköping får 17 elbussar, samtliga är ledbussar från kinesiska BYD. Norrköping får två elbussar. Övriga bussar kommer att köras på biogas.
I Linköping sätter Nobina in totalt 85 nya bussar.
Den nya stadstrafiken i de båda städerna innebär att antalet körda kilometer kommer att öka med cirka 28 procent i Linköping och 18 procent i Norrköping. Dessutom kommer det bli fler avgångar på flera linjer. I Linköping är det framför allt under högtrafik och på kvällar och nätter som det kommer bli fler avgångar. I Norrköping är det mitt på dagen, samt på kvällar och nätter som turerna ökar.
I både Linköping och Norrköping har Östgötatrafiken gjort omfattande analyser för att identifiera de områden som många reser till. Resultatet är att ett antal linjer får ändrade färdvägar, fler avgångar och att hållplatser glesas ut i några områden för att medelhastigheten ska öka. För att kollektivtrafiken ska vara attraktiv och locka nya och fler kunder krävs ett enkelt trafiksystem, ett bra utbud och snabba resor, resonerar Östgötatrafiken.
Dagens fyra stomlinjer i Linköping ökas till sex. Samtidigt försvinner cirka 25 hållplatser.
I Linköping utökas stadszonen med Sturefors och Ekängen och i Norrköpings utökas stadszonen med Åby och Jursla. Det innebär att det blir fler avgångar till och från dessa områden och att det går att resa på en stadszonsbiljett.
Östgötatrafiken har inte gjort någon större översyn av trafiken i de båda städerna på över tio år. Under tiden har städerna förändrats avsevärt med nya bostadsområden och ändrade resmönster.
Här nedan finns kartor över det nya linjenätet i såväl Linköping som Norrköping.
https://www.bussmagasinet.se/2020/03/kraftig-utokning-i-linkoping-och-norrkoping/
Tillbaka till startsidan »