Det tog din tid men nu kommer Volvo XC40 äntligen som laddhybrid.
Volvo XC40 T5 Twin Engine kombinerar en trecylindrig bensinmotor med en elmotor som båda driver enbart på framhjulen. Den sammanlagda effekten är 262 hästkrafter och ett vridmoment på 425 Nm vilket gör laddhybriden kvick i starten, 0-100 km/tim går på 7,3 sek.
Litiumbatteriet ska enligt WLTP-cykeln räcka till nästan 5 mil på ren eldrift, men räkna med max 4 mil vid verklig körning. Det är tyvärr i kortaste laget när nu många konkurrenter strävar mot det dubbla.
Bensinförbrukningen i testmiljön ligger enligt WLTP på onåbara 0,2 liter/mil. Vid verklig körning med urladdat batteri hamnar förbrukningen kring 0,65 liter/mil.
Det krävs att laddhybrider används på rätt sätt för att göra verklig miljönytta. Om man laddar både hemma och på jobbet kan man med lite skicklighet undvika att bränna fossil bensin till vardags. På långresor blir det en omöjlig ekvation, men det gäller samtliga laddhybrider där det inte går att finna någon modell som är fossiloberoende.
Den som pendlar enbart på el får låga driftskostnader men det blir svårt att nå ”break even” då lilla XC40 som laddhybrid går loss på 459.900 kr i grundutförande. Det är 110.000 kr mer än XC40 med 150-hästarsdieseln med automat och fyrhjulsdrift.
Då är det bättre att vänta till Volvo lanserar den renodlade elbilen – det är ju den vi egentligen vill ha.
https://www.di.se/bil/kvickt-men-kort-nya-motorn-har-110000-skal-emot-sig/
Tillbaka till startsidan »