PRESSMEDDELANDE
Länsstyrelsen Norrbotten ställer sig kritisk till Trafikverkets slutsatser att det inte finns utrymme för nya investeringar i Norrbottens transportinfrastruktur, exempelvis Norrbotniabanan. Länsstyrelsen menar att man inte alls tagit hänsyn till de omfattande investeringar i grön omställning som pågår och planeras.
I sitt yttrande ställer sig Länsstyrelsen frågande till slutsatserna i underlaget som sammantaget innebär att underhållet av befintliga transportsystem måste prioriteras och att det därför inte kommer finnas utrymme för nya investeringar.
— Norra Sverige befinner sig just nu i inledningen av en historisk fas med omfattande investeringar som bland annat handlar om en världsledande grön omställning inom industrin, exempelvis Northvolts batterifabrik i Skellefteå och Hybrit-projektet för fossilfri stålframställning i Norrbotten. Investeringar som genererar godstransporter och ett stort behov av kompetensförsörjning, säger länsråd Johan Antti.
I underlaget nämns ingenting om industriella investeringar utan planeringen tar sin utgångspunkt i prognoser om minskad befolkningstillväxt i norra Sverige. De pågående och planerade investeringarna i grön omställning innebär att även kraftfulla investeringar i transportnätet behövs för att klara av kompetensförsörjning, godstransporter och klimatomställning. Enligt Länsstyrelsen är Norrbotten en mycket viktig del i denna omställning som belyser vikten av investeringar i framför allt Norrbotniabanan som en del av den Botniska korridoren, Malmbanan och Malmporten.
— Det skenande underhållsbehovet måste självklart hanteras. Men vi är mycket bekymrade över att inriktningsunderlaget indikerar att Norrbotniabanan till Luleå riskerar att skjutas upp på oviss tid. Bristen på kapacitet i befintligt järnvägsnät riskerar dessutom att driva på kostnadsutvecklingen för underhåll och minska möjligheterna att underhålla det vi har, menar Johan Antti.
https://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/om-oss/nyheter-och-press/nyheter---norrbotten/2021-01-29-lansstyrelsen-kritisk-till-trafikverkets-inriktningsforslag.html
Tillbaka till startsidan »