Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Från mitt kontor på Ideon kan man varje morgon och eftermiddag betrakta rusningen på Norra ringen och E22. Långa bilköer – jag kan ana frustrationen hos er som har detta köande som morgonrutin. Nu är det beslutat att ni E22-pendlare så småningom ska få det tillfälligt bättre: E22 ska byggas ut med fler filer. Jag skriver tillfälligt eftersom alla som arbetar med detta vet att när man bygger ut vägar blir följden mer trafik, och trängseln ökar igen. På E22 räknar Trafikverket med en 70-procentig trafikökning.
Det hade kanske inte varit något problem med en trafikökning om det inte hade varit för vi måste bromsa en rusande klimatförändring. Det inte räcker att ställa om till bättre fordon, vi måste minska bilkörningen säger klimatforskarna. Men som vi sett blir bilarna på E22 inte färre för att klimatmedvetenheten ökar, tvärtom blir trängseln allt större. Det krävs kraftfulla politiska åtgärder.
Därför är det dags att införa trängselskatt vid Lunds infarter. En hög trängselskatt per bil ger både incitament till att resa med kollektivtrafik och till samåkning. Tänk om det om fem år blivit rutin för dig som bilpendlar att kolla din åk tillsammans-app vilka andra som ska samma sträcka när du ska till jobbet och hem. Appen tar smidigt hand om att dela kostnader för trängselskatt, bensin och värdeminskning. Då kan vi minska trängseln – och minska koldioxidutsläppen.
Lundakvintetten skriver att utbyggnaden av E22 behövs för att Ideon ska utvecklas. De verkar ha missat att för den yngre generationen är inte bilen längre norm. Företag flyttar från bilpendlingsvänliga lägen till dit man kommer med kollektivtrafik, för att det är så allt fler anställda vill ha det. Den stora mängd anställda som hellre sitter på ett tåg eller en buss än i en bil. Anställda som tycker vi ska anstränga oss för att lösa klimatkrisen. Det trycker jag även Lundakvintetten ska göra.
Kerstin Johnsson AI-programmerare
Denna artikel är automatgenererad och hämtad med RSS, läs hela orginalartikeln här:
https://www.sydsvenskan.se/2020-02-19/lund-behover-trangselskatt--inte-en-bredare-motorvag
https://www.sydsvenskan.se/2020-02-19/lund-behover-trangselskatt--inte-en-bredare-motorvag
Tillbaka till startsidan »