Flygets roll som transportmedel i framtiden är egentligen en icke-fråga. Flyget kommer inte att försvinna, och det vore inte heller önskvärt varken ur miljömässiga eller sociala skäl. På långa avstånd som mellan Europa och USA skapar det mindre utsläpp per person att flyga i turistklass än att åka kryssningsfartyg över Atlanten.
Självklart ska flyget betala för de miljökostnader det ger upphov till. Eftersom flygbränsle genom den internationella Chicagokonventionen är skattebefriat är flygresor i dag konstgjort billiga, och flyget är i dag inte heller fullt ut med i EU:s gemensamma utsläppshandelssystem. Skulle flyget betala lika höga bränsleskatter som bilar och lastbilar skulle en Thailandsresa bli nästan 9 000 kronor dyrare (SVT 2/6).
För att utlandsresan inte ska bli en klassfråga räcker det dock inte med att göra flygbiljetten dyrare: samtidigt måste tåget bli billigare och bekvämare. Tåget behöver samma avreglering som luftfarten fick på 90-talet för att kunna erbjuda nya och billigare alternativ för resenärer. Det måste bli lätt att välja klimaträtt.
https://transition.meltwater.com/cus/follow/20190802.gEcR2BdXZ1.14
Tillbaka till startsidan »