Ett vanligt feltänk är att man ska åka någonstans för att ”tanka” vid en snabbladdare. Detta gör elbilister endast vid långresor, majoriteten av laddningen sker hemma eller där man har elbilen parkerad. Och då laddar man oftast med låg effekt.
Signaturen ”Inga fula vindgeneratorer” skrev en del märkliga siffror i sin insändare 4/8. Hur många volt batteriet är på är i sammanhanget helt ointressant. Om elbilister skulle ladda med 100 kW (snabbladdare) sex timmar per dygn innebär det att man tankar 600 kWh. Min elbil kommer minst 300 mil på det. Det blir tufft att köra dessa på dygnets resterande 18 timmar då man måste snitta 170 km/h mellan laddningarna…
”Det blir många kärnkraftverk” om alla Sveriges fem miljoner bilar byts till elbilar påstås det också. Sanningen är att det motsvarar cirka sju procent av dagens elförbrukning om alla fortsätter att köra bil som i dag.
Det är billigt, kan jag tycka för att bli av med oljeberoendet.
Bob42
https://www.gd.se/artikel/insandare-det-ar-manga-missforstand-och-felaktigheter-kring-elbilar
Tillbaka till startsidan »