År 2009 installerade McDonalds den första laddstolpen för elbilar på en av sina restauranger och sedan dess har ytterligare 55 restauranger utrustats. McDonald’s planerar att fortsätta expansionen och på några års sikt hoppas snabbmatskedjan att alla restauranger med drive-in ska ha en egen laddstation.
McDonalds har vid flera tillfällen marknadsfört satsningen på laddstationer, bland annat genom att i september förra året lansera en kampanj i samarbete med byråpartnern Nord DDB som visar vägen till laddstolparna med inspiration från mackarnas klassiska vägskyltar.
Men påståendet ”Sveriges största kedja för laddning av elbilar”, som McDonalds kallar sig i sin marknadsföring, har nu fällts i Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) för vilseledande reklam.
LÄS MER: Isabella Löwengrip fälls för smygreklam – igen
Det är en privatperson som har anmält en annons som har publicerats i Göteborgs-Posten samt påståenden på McDonalds sajt. Enligt anmälaren stämmer inte påståendet att McDonalds är Sveriges största kedja för laddning av elbilar, då flera andra aktörer, till exempel laddkedjorna Bee och InCharge, har fler laddstolpar.
McDonalds svarar att ordet ”kedja” endast syftar på restaurangkedja och att McDonalds därför inte ska jämföras med ovan nämnda aktörer.
RON anser att påståendet av en genomsnittskonsument kan antas uppfattas på flera olika sätt som inte är begränsad till restaurangkedjor. Det kan även uppfattas som ett påstående om att McDonalds har flest laddningsstolpar vid sina laddningsstationer totalt sett. Därför anser nämnden att påståendet är både långtgående och vagt.
Det är upp till annonsören att styrka alla nära till hands liggande tolkningar och intryck som reklamen ger upphov till, vilket RON inte anser att McDonalds har gjort. Därför strider marknadsföringen mot Internationella handelskammarens regelverk (ICC) och RON fäller McDonalds för vilseledande marknadsföring.
https://www.resume.se/marknadsforing/reklam/mcdonalds-reklam-for-laddstolpar-falls-ar-vilseledande/
Tillbaka till startsidan »