Idag 10:18Preems önskan att bygga ut raffinaderiet i Lysekil har skapat ramaskri och prövas nu av mark- och miljööverdomstolen. Men vad är egentligen sant och falskt i rapporteringen? Vi reder ut några av missförstånden.
Den juridiska striden om utbyggnaden
• I november 2018 gav mark- och miljödomstolen Preem tillstånd att bygga ut raffinaderiet i Lysekil, det så kallade ROCC-projektet, vilket sedan överklagades.
• Den 17 juni 2019 gav Mark- och miljööverdomstolen prövningstillstånd av Preems miljötillstånd, vilket innebär att ärendet tas upp till förnyad prövning med anledning av de överklaganden som har kommit in.
• Ärendet ska prövas i Mark- och miljödomstolen under första kvartalet i år. Deras yttrande utgör sedan underlag för beslut hos regeringen.
”Utbyggnaden av Lysekil kommer att innebära en fördubbling av Preems utsläpp”
Det stämmer inte. Från 2020 kommer utsläppen längs hela värdekedjan att minska – inte att öka. All ökning av lokala utsläpp kommer att kompenseras genom antingen minskade utsläpp i användarledet eller genom utsläppsreducerande åtgärder som exempelvis CCS, infångning och lagring av koldioxid.
Om domstolen och regeringen beviljar det miljötillstånd som Preem ansökt om kommer raffinaderiet i Lysekil även kunna processa förnybara råvaror – vilket inte är tillåtet idag. En ökad produktion av förnybara produkter skulle innebära att Preem kan minska utsläppen från Sveriges transporter med flera miljoner ton koldioxid. Det är mångdubbelt mer än utsläppen vid raffinaderierna.
”Utbyggnaden är värsta tänkbara för klimatet”
Nej. Preems raffinaderier är idag två av världens mest koldioxideffektiva. Det innebär att ingenstans på jorden tillverkas bensin och diesel på ett mer klimatanpassat sätt än på Preems raffinaderier i Lysekil och Göteborg.
Drivmedelsbranschen är mitt uppe i en omställning från produktion av fossila drivmedel till förnybara alternativ, men den omställningen kommer att ta några år att genomföra. Under tiden är det viktigt att produkterna produceras på ett så hållbart sätt som möjligt.
Med dagens förutsättningar är det alltså mindre skadligt för klimatet om produkterna produceras hos Preem, jämfört med andra raffinaderier.
”Preem skiter i miljön och bygger ut bara för att tjäna pengar”
Tvärtom. Preems vilja att bygga ut raffinaderiet i Lysekil är helt avgörande för att Preem ska kunna ställa om produktionen från fossila till förnybara produkter och samtidigt förbli lönsamt. En viktig pusselbit i detta är att kunna rena den tjockolja som kommer från produktionen av bensin och diesel.
Faktum är att alla större investeringar som Preem gör i ökad produktion går till hållbara drivmedel, som förnybar diesel och bensin. Det kommer att innebära investeringar på flera miljarder kronor i Preems raffinaderier, vilket kräver att Preem är fortsatt lönsamt under hela omställningen.
Fokus på hållbarhet är inget nytt för Preem. Redan 2008 antog Preem visionen att leda omvandlingen till ett hållbart samhälle, och 2019 har Preem lanserat sitt första klimatmål: att bli världens första klimatneutrala petroleum- och biodrivmedelsföretag innan år 2045.
Det här handlar utbyggnaden om:
1. Med anledning av nya regler för minskad svavelhalt i fartygsbränslen vill Preem bygga ut raffinaderiet i Lysekil, för att kunna omvandla 90 % av den tjockolja som produceras till svavelfri bensin och diesel.
2. Det kommer att öka punktutsläppen av CO2 i Lysekil, med följden att koldioxidutsläppen och svavelföroreningarna från fartygen kommer att minska ute på haven.
3. Samma teknik kommer sedan att användas till att göra fossilfria drivmedel av restprodukter från svensk skogsindustri.
https://www.lysekilsposten.se/artikel/missforstanden-ar-manga/
Tillbaka till startsidan »