- Ny strategi och framtidsplaner
- Företagsnamnet ändras från Kia Motors till Kia
- Aktivering av ”Plan S”-strategin för hållbara mobilitetslösningar
- Sju nya elbilar lanseras till 2027
- Hållbar produktion med förnybar energi och återvinningsbara material
- Första dedikerade elbilen och ny designfilosofi avslöjas inom kort
15 januari, 2021 – Kia har presenterat ytterligare detaljer kring företagets nya strategi och varumärkets nya syfte. Med stöd av en ny slogan, ”Movement that inspires”, transformeras företaget från att endast tillverka bilar till att även skapa och leverera hållbara mobilitetslösningar.
Skiftet från den traditionella tillverkningsdrivna affärsmodellen innebär att företagsnamnet byts ut, från Kia Motors till enbart Kia. Samtidigt utvecklar man verksamheten inom nya affärsområden med nya innovativa produkter och tjänster inom mobilitet.
Hu Sung Song, President och VD för Kia:
– Fri rörlighet är en mänsklig rättighet och Kias vision är att skapa hållbara mobilitetslösningar för alla människor över hela världen. I dag verkställer vi den här visionen i och med lanseringen av vårt nya varumärke och den nya framtidsstrategin.
”The New Kia Brand Showcase” kan ses på Kias YouTube-kanal den 15 januari från 09:00 (Korean time) – 01:00 (CET)
Ny slogan introduceras
Kias nya slogan ”Movement that inspires” blir central i omställningen av varumärket. Kia menar att inspiration och nya idéer kommer från ett liv i rörelse. Kia vill inspirera genom upplevelserna av varumärket och med nya innovativa produkter och tjänster.
Artur Martins, Senior Vice President, Head of Global Brand & Customer Experience:
– Att ständigt vara i rörelse, framåtandan, har alltid varit kärnan i Kias varumärke, och att underlätta för människor att förflytta sig har alltid varit kärnan i vår verksamhet. Rörelse ligger till grund för människans utveckling och framsteg. Det är därför vi på Kia menar att rörelse inspirerar till nya idéer.
I över 75 år har Kia satt människor i rörelse. Kia har en lång historia som biltillverkare, men det började med tillverkning av cyklar och motorcyklar. I dag är Kia en av världens största biltillverkare och förser miljontals människor med bilar.
Kias vision för hållbar mobilitet
I Kias nya bredare vision för hållbar mobilitet läggs större vikt vid den långsiktiga affärsstrategin, Plan S (S för Shift). Strategin som tillkännagavs 2020 har som målsättning att föra Kia till en ledande position på den globala bilmarknaden med fokus på elbilar, specialbyggda fordon (Purpose-Built Vehicles, PBV) samt en rad innovativa mobilitetslösningar. Samtidigt kommer Kia att främja en mer hållbar produktion genom att använda förnybar energi och återvinningsbara material.
Kia har som ambition att göra elbilar tillgängliga för fler och planerar därför att utvidga modellutbudet med sju nya dedikerade elbilar fram till 2027. De nya modellerna kommer vara personbilar, suvar och MPV-fordon i olika storleksklasser. Teknisk grund utgörs av den nya elbilsplattformen (Electric-Global Modular Platform, E-GMP) vilket ger bilarna lång räckvidd och möjlighet till höghastighetsladdning.
De specialbyggda fordonen (PBV) riktar sig till företag och baseras på flexibla skateboard-plattformar med modulbaserade karosser, där samarbetspartners som Canoo och Arrival kan ta fram skräddarsydda lösningar. Efterfrågan på PBV förväntas växa femfaldigt fram till 2030 tack vare ökad e-handel och fler bildelningstjänster.
Förflyttningen av varumärket kommer även att påverka företagskulturen, förklarar Hu Sung Song, President och CEO:
– Vårt nya företagsnamn och logotyp är inte bara en kosmetisk förändring utan representerar ett Kia som etablerar nya verksamheter och som överträffar kundernas förväntningar. Ännu viktigare är att vi inför en ny kreativ och inspirerande företagskultur.
Mobilitetstjänster för minskad klimatpåverkan
Ett av målen i Plan S är Kias ambition att erbjuda gröna mobilitetstjänster med fokus på elektriska och självkörande transporter. Genom att växla upp samarbeten och partnerskap med olika mobilitetsföretag ska ett brett urval av tjänster erbjudas. Bland annat har Kia investerat i Grab, Sydostasiens största ride hailing-tjänst (ung. app-baserad taxiverksamhet), matleverantör och betalningslösningsföretag, samt det indiska företaget Ola som erbjuder samåkning, taxi, matleveranser och andra mobilitetstjänster.
I Madrid har Kias dotterbolag WiBLE och en av Europas mest framgångsrika bildelningstjänster fler än 130 000 medlemmar. Användarna av WiBLE kan enkelt hyra och lämna tillbaka sin Kia Niro Plug-In Hybrid inom sitt närområde.
KiaMobility är en ny tjänst som lanserats i Italien och Ryssland, och som kommer att introduceras på fler marknader under de kommande åren.
Första dedikerade elbilen och nytt designspråk visas upp 2021
Den första modellen av en helt ny generation elbilar kommer att avslöjas under första kvartalet 2021. Den helelektriska crossovern baseras på den nya tekniska plattformen E-GMP och får en räckvidd på över 500 kilometer samt möjlighet till snabbladdning av batteriet från 0-80 procent på under 20 minuter. Det här blir den första modellen som får Kias nya logotyp.
Kia räknar med att nå en marknadsandel på 6,6 procent av den globala elbilsmarknaden fram till 2025 och siktar på en årlig global försäljning på 500 000 elbilar (BEV) fram till 2026.
Kias nya designspråk kommer att spegla varumärkets transformation, och avslöjas inom kort.
Karim Habib, Senior Vice President och Head of Design:
– Våra produkter ska vara intuitiva och naturliga och förbättra vardagen för kunderna. Målet för oss är att formge den fysiska upplevelsen av vårt varumärke och därigenom skapa originella, uppfinningsrika och spännande elbilar. Idéerna från våra designers och varumärkets syfte är mer sammankopplade nu än någonsin, och vi sätter alltid kunderna i centrum.
http://www.mynewsdesk.com/se/kia_motors/pressreleases/movement-that-inspires-kia-presenterar-ny-strategi-och-varumaerkets-nya-syfte-3064972
Tillbaka till startsidan »