Svenska mikrobränslecellsföretaget myFC ska visa upp ett fullt fungerande hybridkoncept med bränsleceller och batteri i mitten av 2020. Företaget inleder nu ett samarbete med Jotech/Ecar Sweden för anpassning av en elbil till myFCs bränslecellsteknologi.
Konceptfordonet kommer att vara en fullt fungerande bränslecells-batterihybrid, utvecklad för demonstration. Med det vill man sätta myFC på kartan inom bränslecellsteknologi för fordonssektorn. Konceptfordonet kommer att visas för intressenter och allmänhet.
Samarbetet med Jotech/Ecar Sweden kommer att omfatta att integrera myFC:s bränslecellsteknik – bränsleceller, kringsystem, elektronik och mjukvara – i en kommersiellt tillgänglig bilmodell.
– Jotech/Ecar Sweden är etablerade experter inom design av elektriska drivlinor för fordon med erfarenhet av anpassningar för e-mobility och att bygga konceptfordon. Jag är mycket glad över att samarbeta med dem för att bygga vårt konceptfordon, säger Peter Friedrichsen, vd för myFC.
– Bränslecellsteknik är ett allt intressantare alternativ för energiförsörjning i en elektrifierad värld. Vi ser fram emot att samarbeta med myFC i utvecklingen av vad som kan vara nästa generations elfordon, säger Roger Johansson, vd för Jotech/Ecar Sweden.
Det nya hybridkonceptet, där bränsleceller och batteri samverkar, är en fortsatt utveckling av integrationen av myFC:s bränslecellsteknologi och styr- och reglersystem för att maximera hybridsystemets räckvidd och livslängd.
Bild: © myFC
http://www.vatgas.se/2020/02/11/myfc-tar-fram-koncept-for-hybridfordon/
Tillbaka till startsidan »