Den utredning om husbilsskatten som Skatteverket arbetat med under några månader är nu överlämnad till Finansdepartementet. Utredningen visar dels på att det går att förändra karenstiden för återbetalning av fordonsskatt, dels på att frågan är komplicerad om man även ska ta hänsyn till husbilens särart sett till fordon och hur den brukas.
Skatteverket föreslår att karenstiden för fordonsskatt sänks från nuvarande 15 dagar till fyra dagar men bara för de husbilar som omfattas av bonus-malus, alltså husbilar definierade som personbil klass II med fordonsår 2018 eller senare och som har blivit skattepliktiga för första gången efter 1 juli 2018. De fyra karensdagarna föreslås endast gälla under husbilens tre första år i trafik, det vill säga under den så kallade malus-perioden.
Att karenstiden endast sänks till fyra dagar och inte slopas helt, förklarar Skatteverket med att det beror på systemtekniska skäl hos Transportstyrelsen som administrerar utdebiteringen. Av samma systemtekniska skäl är det utredningens förslag att ikraftträdandet sker 1 mars 2021.
I grunden är Husvagnsbranschens Riksförbund som är branschorganisationen för tillverkare, importörer och återförsäljare av husbilar och husvagnar, tillfredsställda över att de vunnit gehör för sin fråga om orättvis beskattning av nya husbilar, samt att berörda departement och myndigheter arbetar för att finna en lösning på problematiken.
– Skatteverkets utredning är saklig och robust, medan utredningsförslaget tvingats anpassa sig till systemtekniska begränsningar för bland annat utdebitering hos Transportstyrelsen. Fyra karensdagar är klart bättre än dagens 15, men husbilsbranschen, och förmodligen även finansminister Magdalena Andersson, hade förväntat sig ett utredningsförslag som bygger på dygnsdebitering, att skatt endast tas ut när husbilen brukas, säger Tomas Haglund, ordförande för Husvagnsbranschens Riksförbund i ett pressmeddelande och tillägger att arbetet måste påskyndas.
– Förmodligen delar även finansministern vår inställning till att arbetet måste påskyndas. Vi pratar om en ledtid på ett år för att anpassa ett IT-system, vilket är en evighet för konsument och bransch enligt vår bedömning.
HRF har sedan mars 2019 påtalat den orättvisa beskattningen av husbilen visavi andra fordonsslag. Organisationen driver med stöd av branschorganisationen Svensk Camping samt konsument- och intresseorganisationerna Caravan Club och Husbilsklubben opinionskampanjen ”Husbilskampen – för en rättvisare beskattning av husbilar”.
https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/nya-besked-om-husbilsskatten
Tillbaka till startsidan »