Elbilsnytt

header-banner

Inläst 2019-08-06

Ökat intresse för biodrivmedel, men det kan gå snabbare

Varför säljs än idag nya bilar som bara går att köra på fossila drivmedel? Varför kan inte alla bensinbilar inklusive laddhybrider tankas med E85? Varför är inte alla befintliga dieselbilar godkända för att tankas med förnybar diesel som HVO100 och RME?
Det finns inget snabbare sätt att minska utsläppen av växthusgaser från biltrafiken!

Materialen i nya bensinmotorer är valda för att klara höga etanolhalter. Det räcker med en uppdatering av mjukvaran för att de ska klara att tankas med E85. Kommer någon fordonstillverkare att ta initiativ och släppa en mjukvaruuppdatering för sina laddhybrider och få ett försprång på en växande marknad för klimateffektiva personbilar.

Allt fler tillverkare av dieseldrivna bilar ger klartecken för tankning av HVO100 – men bara för nytillverkade bilar. Varför godkänner inte biltillverkare HVO100 för samtliga dieselbilar som redan rullar på våra svenska vägar? 

Intresset för att producera biodrivmedel i Sverige ökar. Jämfört med för ett år sedan är det både fler projekt som byggs och fler som planeras. Senast i maj meddelade Setra och Preem att de investerar för att göra biodrivmedel av sågspån. En liknande anläggning ska byggas i Finland. Intresset ökar både i Sverige och i våra grannländer.

 

Denna artikel är automatgenererad och hämtad med RSS, läs hela orginalartikeln här:

https://transition.meltwater.com/cus/follow/20190802.ykM8reLJhD.16

Tillbaka till startsidan »

 

Annons
Nollzon standing banner
Orust Engineering ZAPPI sidebanner
  • Hem
  • Elbil/El-MC/Elmoped
  • ElBuss/ElBud/ElTaxi
  • Laddinfra/Energi
  • Elbåtar/Hav
  • Avgaser/Miljö
  • Dagens Dumhet
  • Elbilsbloggar
  • Om elbilsnytt.se
  • Hem
  • Elbil/El-MC/Elmoped
  • ElBuss/ElBud/ElTaxi
  • Laddinfra/Energi
  • Elbåtar/Hav
  • Avgaser/Miljö
  • Dagens Dumhet
  • Elbilsbloggar
  • Om elbilsnytt.se

Copyright © 2023 — Elbilsnytt • All rights reserved. • Layout & Design e-advert • Logga in