Samtidigt som konjunkturen vänder ned och bilköparna tvekar måste bilbranchen göra en dyr omställning till eldrift. Annars åker de på mångmiljardböter när EU kraftigt skärper utsläppsreglerna.
– De klassiska biltillverkarnas era är över, säger Herbert Diess, koncernchef för Volkswagen. Han beskriver det som att stormen bara börjat och konstaterar att Volkswagen måste ställa om ännu snabbare för att inte riskera att bli ett nytt Nokia.
Elektrifieringen är en stor utmaning i sig då det kräver att tillverkarna tar fram nya plattformar för elbilar och ställer om produktionen. Läget försvåras ytterligare av att personbilsförsäljningen kärvar efter flera starka år.
Daimler/Mercedes varnar för att de kommer ta bort mer än 10 000 jobb, Audi ska ta bort nästan lika många, BMW ska minska sina kostnader med 120 miljarder kronor och Continental räknar med att i bolaget kommer försvinna under detta decenniet. Den tyska regeringen släpper en rapport där de varnar för att 400 000 biljobb kan försvinna i landet under 2020-talet.
– Det är en stor omställningsprocess. Vi vet inte hur det här slutar men allt som har med förbränningsmotor att göra kommer på sikt att fasas ut, säger Bengt Lindqvist ekonom på Teknikföretagen.
– Omställningen får så klart effekt. Man har ju helt andra monteringsmoment för elbilar och det krävs också ny ingenjörskunskap.
https://www.svd.se/pressade-biltillverkare-tvingas-stalla-om/i/senaste
Tillbaka till startsidan »