Under 2018 var Passat GTE Sveriges mest sålda laddhybrid och Volkswagen lyckades under året rulla ut mer än 4 000 exemplar på svenska vägar.
Men 2019 blev det tvärnit. Hittills i år har Volkswagen bara sålt 80 Passat GTE.
Orsaken till det plötsliga säljstoppet kan ha berott på batteribrist eller Volkswagens oförmåga att anpassa modellen till den svårmanipulerade WLTP-körcykeln. Kanske det senare då biltillverkaren ännu inte kan presentera vare sig förbruknings- eller utsläppssiffror för sin uppdaterade laddhybrid.
Det som är känt är att batteriets totala lagringskapaciteten har ökat från tidigare 9,9 kWh till 13,0 kWh. Det gör att räckvidden på el ökat från 50 km enligt NEDC-körcykeln till 55 km enligt den nya WLTP-körcykeln. Vid verklig körning ska man dock inte räkna med mer än 4 mils elektrisk körning innan bensinmotorn skramlar igång.
Priset för Passat GTE startar på 448 500 kronor för sedanmodellen och 458 500 kronor för kombimodellen, vilket är något högre än tidigare pris.
https://teknikensvarld.se/provkorning-av-volkswagen-passat-och-passat-gte-sportscombi/
Tillbaka till startsidan »