Vi är i Skellefteå på byggarbetsplatsen för Northvolt 1.
Det är vår batterifabrik, vår ”gigafactory”, i norra Sverige.
Den ska i första fasen producera 16 gigawattimmar litiumjonbatterier.
Det innebär ungefär 150 000 elbilar.
–Hur många personer kommer att jobba här? –Ungefär 2 000 personer.
En hel infrastruktur behöver byggas upp. Det är mycket ingenjörer och operatörer.
Sen är det så klart vanliga jobb som alla företag har.
Den här platsen är den som vi har fått miljötillstånd för.
Byggnaden som vi ser bakom oss är den högsta byggnaden på tomten.
Den är 34 m hög. Det är material- prepareringen. Här tar vi in råmaterial.
Sen preparerar vi det till det som kallas aktivt katodmaterial.
Sen kommer vi att fortsätta bygga hus här på tomten.
Då fortsätter vi med att sätta ihop battericellerna.
Sen laddas de i ett visst mönster–
–för att de ska få den karaktär man vill ha på en battericell innan den går ut.
Att göra litiumbatteriet helt hållbart–
–är en nyckel för att vi ska klara omställningen till ett förnybart samhälle–
–och där fordonsflottan i Europa kommer med och blir hållbar på riktigt.
Vår strategi bygger på att se till att få ner koldioxidavtrycket i själva batteriet–
–men också på att jobba med återvinning av batterier vid livets slut.
Här har man lagt sig på ett elnät som bara har vatten- och vindkraft.
På det sättet får vi inget koldioxidavtryck över huvud taget.
Hur säkerställer ni att batteri- produktionen är hållbar i hela kedjan?
Vi bygger en leverantörskedja som är fri från oetiska och miljöbelastande ämnen.
Vi har valt att jobba nära gruvbolagen som vi köper våra råmaterial ifrån–
–och jobbar med återvinning. Vi minskar på sikt mängden som vi behöver ta ut.
När det gäller vissa typer av inköp har vi hittills valt att inte engagera oss–
–därför att vi inte har hittat hållbara sätt att köpa på.
Europa hade ingen riktig industriell satsning på batteriproduktion.
De behövdes göras nånting snabbt.
Då var det ett gyllene läge för Northvolt.
Hur finansieras satsningen?
Det är en kombination av investerare och en lånedel.
Våra stora investerare är Volkswagen, som är känt, och Goldman Sachs.
Sen har vi några mindre, som är AMF och Ikeas stiftelse.
Sen har vi kunder, som till exempel BMW… De har gått in i ett partnerskap med oss.
Hur mycket pengar är det?
I somras stängde vi en finansieringsrunda på ungefär 1 miljard dollar.
Kring en så här stor fabrik växer det fram leverantörer och restauranger.
Hur agerar ni för att få det här så effektivt som möjligt?
Vi tror på Skellefteå.
Vi vill att det byggs upp ett häftigt och blomstrande ekosystem kring vår satsning.
Vi ser redan nu att det händer.
Det kommer initiativ på bostadssidan.
Många är också intresserade av våra leverantörskedjor.
De kommer och söker sig till Skellefteå och det här området för att etablera sig.
–Det är jättekul att se. –Hur ser tidsplanen ut för det här bygget?
Nu bygger vi den här första delen, som är 16 gigawattimmar och ska vara färdig 2021.
Året efter hoppas vi få igång återvinningsanläggningen, alltså 2022.
2024 planerar vi att vara fullt utbyggda här i Skellefteå.
https://www.efn.se/nyhetsrummet/sa-ska-tusentals-hallbara-jobb-skapas-pa-northvolt/
Tillbaka till startsidan »