Schweiziska Swiss Federal Railways (SBB) kommer att öka förbrukningen av solenergi som produceras på sådana byggnaders tak som ägs av tågoperatören.
För detta ändamål har SBB ingått det första fotovoltaiska avtalet med elförsörjaren Centralschweizerische Kraftwerke. Målet är att utrusta två SBB:s byggnader med solpaneler. En av dessa har byggts färdigt, en annan kommer att vara färdig under hösten.
SBB:s första fotovoltaiska kontrakt innehåller flera win-win-alternativ. Från ena sidan ser det schweiziska nationella järnvägsföretaget sig inte som en energiproducent och leverantör. Den överför denna rätt till Centralschweizerische Kraftwerke (CKW).
Å andra sidan planerar, bygger, bedriver CKW solsystemen och levererar el till SBB till ett lägre pris än på marknaden.
– Eftersom huvuddelen av elen inte behöver matas in i nätet utan används direkt på plats, gäller inte elanvändningsavgifterna. Detta innebär att SBB kan köpa el billigare än om det var tvunget att köpa den på den fria marknaden, konstaterade järnvägsoperatören i ett pressmeddelande.
Det fotovoltaiska systemet på taket av Bevaknings- och interventionscentret (EIZ) i Erstfeld, i kantonen Uri, iinstallerades i slutet av januari 2020. På en annan plats, kommer Giubiascos frekvensomvandlare, att vara klar under hösten i år. Energin som produceras på dessa platser kommer att användas för uppvärmning, ventilation, kylning och belysning av SBB:s byggnader.
År 2018 startade SBB ett program under titeln ”New Renewable Energies” som ägnas åt utvecklingen av solcellsenergi. Projektets huvudmål är att öka andelen solenergi med hushållsel med en frekvens av 50 Hertz till 30 gigawattimmar fram till 2030.
Från och med idag har det schweiziska företaget redan bedrivit 12 fotovoltaiska system installerade på sina anläggningar inklusive de i Muttenz, Rotkreuz och immensee. I framtiden kommer SBB att utrusta alla nya järnvägstekniska byggnader med PV-system som standard.
Det är värt att tillägga att SBB behöver cirka 275 gigawattimmar hushållsenergi per år för att driva sina stationer, kontor, verkstäder och tunnelsystem. Samtidigt konsumerar den nationella järnvägsoperatören och 13 privata företag cirka 2400 gigawattimmar av dragkraften årligen med en frekvens på 16,7 Hertz. 90 procent av denna energi kommer från vattenkraft. Från och med år 2025 avser SBB att använda endast elektricitet som produceras med hjälp av förnybara energikällor.
https://www.energinyheter.se/20200211/21422/schweiziska-tagoperatoren-sbb-borjar-konsumera-mer-solenergi
Tillbaka till startsidan »