Anledningen till att många elbilar i dag har en blå färg i någon form på sina logotyper har sin början i att biltillverkarna började använda grönt och på olika sätt fick skit för det. Det började redan elbilarna, så fort tillverkarna gjorde något som skulle kunna ses som miljövänligt blev det grönt.
Hur som helst har de flesta tillverkare blivit förståndigare och insett att en bil inte är miljövänlig bara för att den inte skitar ner jättemycket. Men nu avslöjar Vi Bilägare att både Skoda och Mitsubishi får bakläxa av Konsumentverket för att man har använt ordalag som inte är så korrekta.
Skoda har använt formuleringen ”Kör grönt” kring flera av deras bilmodeller.
– Alla fordon oavsett drivmedel innebär en belastning på miljön. Vi har omgående efter uppmaningen från Konsumentverket ändrat rubriken till ”El/Hybrid”, vilket är en mer tekniskt korrekt beskrivning av våra elektrifierande och gasdrivna modeller, säger Stefan Nygren, marknads- och produktchef på Skoda i Sverige till Vi Bilägare.
Mitsubishi har använt formuleringen ”du vill åka bekvämt, känna dig trygg och värna om miljön” om sin modell Outlander PHEV. Detta har man nu ändrat till ”När du vill åka bekvämt, känna dig trygg och köra vardagsresorna på el”.
– Vi nåddes idag av denna information från Konsumentverket, och eftersom vi givetvis inte vill riskera att förvirra eller vilseleda konsumenter kommer vi att ändra eller precisera formuleringen i de marknadsföringskanaler där den används, säger Fanny Hellgren, pr-chef på svenska Mitsubishi Motors, till Vi Bilägare.
Bra jobbat Konsumentverket!
https://feber.se/bil/skoda-och-mitsubishi-far-skall-av-konsumentverket/407262/
Tillbaka till startsidan »