Det svenska cleantech-företaget Inzile meddelar att de inom kort inleder produktionen av en utsläppsfri, eldriven lätt lastbil, i syfte att skapa förutsättningar för smarta och fossilfria städer. Elektriska arbetsfordon (EUV) är en nischmarknad inom fordonsindustrin som väntas växa starkt de kommande åren. Inziles första fordon ska vara redo för leverans under andra kvartalet 2019.
– För närvarande finns över 200 städer i världen med miljözoner och många ytterligare är på väg att föreslå dieselförbud eller kraftigt begränsa den fossildrivna trafiken, säger Ragnar Åhgren, Inziles vd och huvudägare.
Förbränningsmotorer genererar mer än två tredjedelar av kväveoxidutsläppen i de flesta större städer och nästan hälften av de totala växthusgasutsläppen. En stor del kommer från transporter och i takt med den växande e-handeln ökar leveranserna i städerna – och därmed utsläppen.
– Transportföretag och e-handlare som vill eliminera utsläppen för ”the last mile” är en av våra kundgrupper. Den andra är kommuner och parkförvaltningar, förklarar Ragnar Åhgren.
Med sin eldrivna lätta lastbil PRO4 har Inzile utvecklat en ny kategori fossilfria fordon för stadsmiljöer, med modulär design som anpassas efter kundens behov. Fordonets chassi kan ha öppet flak, skåp eller stängd trailer vilket ger PRO4 en lastkapacitet på 1000 kg. I sitt minsta utförande är PRO4 liten nog för att användas i parker och grönområden.
PRO4 – TEKNISKA SPECIFIKATIONER
Allmänt:
- Fordonskategori: N1
- Antal passagerare: 2 (ink. förare)
- Max. hastighet: 50 km/h
- Räckvidd: Upp till 120/240 km (standard/extended)
Dimensioner:
- Vikt (Chassi och hytt): 950 kg (ex batteri)
- Max. lastkapacitet: 1000 kg (varierar beroende på den modulära konfigurationen)
- Dimensioner (L/B/H): 4450/1600/2080 mm
- Lasthöjd: 780 mm
Motor, batteri och drivlina
- Elmotor: AC Induction / Asynchronus, 25kW, 96 VDC
- Batteri: Lithium Ion Phosphate, 13,8/27,6 kWh (standard/extended)
- Ombordladdare: ja
- Flexibel laddning: 16A (vägguttag), 32A (trefas) eller laddstople
- Växellåda: En växel med bakhjulsdrift
Valmöjligheter
- PRO4:s moduler möjliggör flera möjligheter: öppet flak, skåp eller trailer
- Därtill finns möjlighet för skräddarsydda lösningar, t.ex. för plog, lyft eller tippflak
Design
- PRO4 är designad av Hansi Kobe, designer med 30 års erfarenhet av elbilar
https://transition.meltwater.com/cus/follow/20190801.0dBdCHTWzI.46
Tillbaka till startsidan »