Elbilsnytt

header-banner

Inläst 2021-01-15

Toyota ökade sin marknadsandel i Europa 2020

Toyota Motor Europes marknadsandel ökade med 0,7 procentenheter till 6,0 procent 2020, vilket är ”all-time high” för företaget i Europa. Det breda utbudet av el- och laddhybridmodeller med låga utsläpp av koldioxid är en starkt bidragande orsak.

Stark efterfrågan på företagets hybridmodeller och snabb omställning under pandemin har resulterat i att Toyota nu är det tredje mest sålda bilmärket i Europa. Företagets modeller i C-segmentet och SUV-modellerna har varit mycket populära, liksom nya Toyota Yaris.

Toyota Motor Europes försäljning av hybridfordon minskade med endast 6 procent och totalt sålde företaget 529 054 el- och laddhybrider under 2020. Det innebär att modellerna med hybridteknik stod för 53 procent av företagets försäljning i Europa och hela 65 procent i Västeuropa.

Totalt lanserades nio nya bilmodeller från Toyota och Lexus under 2020, däribland RAV4 laddhybrid, PROACE med batterieldrift, den helt nya versionen av bränslecellsbilen Mirai och eldrivna Lexus UX 300e.

 

Denna artikel är automatgenererad och hämtad med RSS, läs hela orginalartikeln här:

https://via.tt.se/pressmeddelande/toyota-nadde-rekordstor-marknadsandel-i-europa-2020?releaseId=3291235

Tillbaka till startsidan »

 

Annons
Orust Engineering ZAPPI sidebanner
eCarExpo 2021 Recharged sidobanner
BMW i3s sidobanner
Nollzon standing banner
  • Hem
  • Elbil/El-MC/Elmoped
  • ElBuss/ElBud/ElTaxi
  • Laddinfra/Energi
  • Elbåtar/Hav
  • Avgaser/Miljö
  • Dagens Dumhet
  • Elbilsbloggar
  • Om elbilsnytt.se
  • Hem
  • Elbil/El-MC/Elmoped
  • ElBuss/ElBud/ElTaxi
  • Laddinfra/Energi
  • Elbåtar/Hav
  • Avgaser/Miljö
  • Dagens Dumhet
  • Elbilsbloggar
  • Om elbilsnytt.se

Copyright © 2022 — Elbilsnytt • All rights reserved. • Layout & Design e-advert • Logga in