Toyota Motor Europes marknadsandel ökade med 0,7 procentenheter till 6,0 procent 2020, vilket är ”all-time high” för företaget i Europa. Det breda utbudet av el- och laddhybridmodeller med låga utsläpp av koldioxid är en starkt bidragande orsak.
Stark efterfrågan på företagets hybridmodeller och snabb omställning under pandemin har resulterat i att Toyota nu är det tredje mest sålda bilmärket i Europa. Företagets modeller i C-segmentet och SUV-modellerna har varit mycket populära, liksom nya Toyota Yaris.
Toyota Motor Europes försäljning av hybridfordon minskade med endast 6 procent och totalt sålde företaget 529 054 el- och laddhybrider under 2020. Det innebär att modellerna med hybridteknik stod för 53 procent av företagets försäljning i Europa och hela 65 procent i Västeuropa.
Totalt lanserades nio nya bilmodeller från Toyota och Lexus under 2020, däribland RAV4 laddhybrid, PROACE med batterieldrift, den helt nya versionen av bränslecellsbilen Mirai och eldrivna Lexus UX 300e.
https://via.tt.se/pressmeddelande/toyota-nadde-rekordstor-marknadsandel-i-europa-2020?releaseId=3291235
Tillbaka till startsidan »